0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad anser ni om en volymtank då?Eller har jag tillräckligt med vatten i tvårörs systemet?
Hur mycket jordvärmeslang som behövs beror på jordmån, räknar man på lerjord så räcker säkert 400 m gott men är det sandigare jord så behös mer. Hur som hellst så bör man plöja ner lite extra då det är relativt billigt, 450 m är inte fel, du behöver ca 700 m2 tomt med 1,5 m cc.Varför ska du ha fläktkonvektor till garaget?Ofta så har man lite svalare där så radiatorer brukar funka, men vill du ha 20 ºC i garaget så behövs kanske fläktkonvektor.Annas ser det OK ut.
Så är det sandjord så ska det vara mer slang?Jag har själv sandjord,och har också blivit rekommenderad 400m.
Citat från: Effect skrivet 26 februari 2010, 21:59:59Så är det sandjord så ska det vara mer slang?Jag har själv sandjord,och har också blivit rekommenderad 400m.Är det en 8 kW VP så bör du nog lägga till lite mer slang, minst 500, gärna 2 x 300 meter.
I kalkylen står det att 340 m slang skulle räcka.
Det är en Optimum 10 G2 som det skulle räcka med 400meter slang,fast jag nämde att jag hade sandjord.
CiteraI kalkylen står det att 340 m slang skulle räcka.Det stämmer säkert med Thermias kalkyl, enligt den så skulle det räcka med 270m för mig som förbrukar ungefär 20MWh/år för värme och varmvatten. Men jag la ändå ner 430m, det kostade mig så lite extra...kanske 6-7000:- mer totalt. Då har jag ändå perfekt blöt lerjord och oftast ett tjockt snölager som isolerar vintertid.I ditt fall borde det löna sig att minska avståndet mellan slangarna till 1-1.5m för att på det viset få ner mer slang. Då fördelar du belastningen mer jämnt över din tomt och minskar på så sätt risken för tjälbrännor/skott.