Eftersom bara en liten del av huset än så länge har fått vattenradiatorer, ska det monteras en liten volymtank á 100 liter. Resten av huset ska få några fler radiaatorer och två eller tre rum får golvvärme. Men alternativen för tanken är många och jag funderar på vilket som är bäst.
Sätter jag tanken först, i serie med radiatorslingan så fungerar ju tanken även som knäpptank. Dock har vi inte upplevt knäppningar öht, men det kanske kan komma när vi bygger vidare på systemet? Eller kanske vid andra temperaturer?
Monterar vi tanken sist, i serie med radiatorslingan får man ju samma volymeffekter, men ett snabbare system. Frågan är då om trögheten faktiskt är en reell faktor, eller om den bara finns papper. Även om temperaturen ute skulle skunka väldigt kraftigt är det ju ändå bara 100 liter tröghet vi talar om. Nån minut eller två?
Parallellt. Varför visar en del scheman tanken parallellt med slingan - på samma sätt som radiatorerna - är det för eventuellt trånga system där man vill ha bättre flöde när termostater stänger? Jag har inga termostater men funderar på om man inte kunde montera en liten överströmmingsventil i slutändan på radiatorslingan, där stigare blir retur.