0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det för fel på en luft/luft värmepump? betydligt mindre jobb att fixa.Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets
Hej igen!Jag har nu plöjt igenom en massa trådar, och det verkar som att detta är möjligt att genomföra.Just nu har jag direktverkande el, men drömmer om att gå över till vattenburet system för att få större flexibilitet. Till en början så kan jag köra på någon enkel elpanna eller liknande, och byta till någon slags värmepump senare.Det hela är tänkt lite som ett lågbudget hobby-projekt där så mycket som möjligt skall göras själv. Frågan är nu hur systemet skall dimensioneras?Hur tätt behöver slingorna ligga? Vilken slangdimension? Räcker det med en slät plåt upp mot golvet och slang på undersidan, eller bör slangen vara infälld i plåten? Var köper man lämpligen lösa delar delar till "rätt" pris?MVHAmatör-Micke
Tack för alla svar! ThumbsupDrömmen lever vidare. Vi får väl se hur det slutar. Jag hittar inga lämpliga plåtar för 20 mm rör cc 200. Antingen 16 mm cc 200 eller 20 mm cc 300. Jag har ju cc 600 mm mellan golvbjälkarna, så det måste ju gå jämt upp, d.v.s. två eller tre slingor i varje "fack".MVHAmatör-Micke
Vad är problemet med 20 mm + 300 mm plåt om du har cc 600?