Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: golvärme vs. radiatorer  (läst 3851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rilster

  • Nyfiken så det står härliga till på värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
golvärme vs. radiatorer
« skrivet: 30 januari 2010, 20:17:11 »
Hej alla kunniga husägare.
Jag och min sambo har ett hus som vi köpte -09 och som vi har börjat renovera men som nyblivna husägare så är det många saker som måste redas ut innan man kan gå vidare. En fråga som vi undrar över är det här med vattenburen golvvärme och radiatorer. Nu när decembers elräkning kom så var det ingen rolig läsning. Hur stor skillnad på innetemperatur kan det bli om man istället för att låta pannan gå för högtryck, ca 60 grader, för att få värme från radiatorer ha golvvärme och pumpa ut vatten på 25 grader?
Detta borde ju minska våra elkostnader avsevärt. Men hur varmt får vi? Tänker vi rätt??
2-planshus byggt -47. Putsad fasad på plankstomme.
Inköpt feb-09 i Norra Stockholm och i konstant renovering sen dess. Vattenburen värme med CTC VVB med tillhörande radiatormodul på 13 kW. Löpande byte till lågemissionsglas och uppgradering av radiatorer. Handölkamin monterad dec-09. Elförbrukning dec-09 4600kWh totalt och 29000 kWh beräknad årsförbrukning. Ca 20,5-21,5 C* inne med framledning 50-55 C*.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2010, 20:46:10 »
Med elpanna mycket liten eller ingen skillnad.

Med en värmepump kan det bli en lägre driftkostnad. Men i praktiken blir det inte nån speciellt stor skillnad då heller.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2010, 20:50:54 »
Håller med föregående två talare, med elpanna, ingen skillnad alls, golvvärme som är dåligt isolerad kan t.o.m vara sämre om du kär med elpanna.
Med värmepump som värmer kan golvvärmen kanske spara 30-40% mer än högtempradiatorer, men det förutsätter välisolerad golvvärme, optimal installation och intrimmning av reglerdatorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rilster

  • Nyfiken så det står härliga till på värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2010, 20:59:58 »
Hej

Tanken var att nu när vi renoverar och lägger in nya golv osv i samtliga rum även lägga in golvvärme.
Tanken var att kunna vrida ner värmekurvan på pannan från idag läge D till exempelvis läge A och att införskaffa en L/L.
Vi har rivit ut dom gamla högtempsrören och ahr i dagsläget blandad kompott av gamla högtempsradiatorer och sektionselement och installerat helt nya kopparrör och planerade att köpa nya radiatorer från typ Rinkaby men tankarna finns om att lägga in gv istället. Lite dyrare installation men kanske skönare/jämnare temeratur och sen att pannan kan få andas ut lite.
VP kommer införskaffas när huset är renoverat och omvärderat. (ca 1-2 år) :)
2-planshus byggt -47. Putsad fasad på plankstomme.
Inköpt feb-09 i Norra Stockholm och i konstant renovering sen dess. Vattenburen värme med CTC VVB med tillhörande radiatormodul på 13 kW. Löpande byte till lågemissionsglas och uppgradering av radiatorer. Handölkamin monterad dec-09. Elförbrukning dec-09 4600kWh totalt och 29000 kWh beräknad årsförbrukning. Ca 20,5-21,5 C* inne med framledning 50-55 C*.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2010, 02:17:52 »
Stora element och bergvärme blir mitt förslag, inte billigt men kan säkert spara 18.000 kr om året. ( betalt på 6-7 år)
Lägg inte golvvärme om ni inte har isolerad platta, blir katastof med den lösningen.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rilster

  • Nyfiken så det står härliga till på värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2010, 08:50:52 »
Hej Jawen

Låter som att vi bor i likvärdiga hus och har ungefär samma förutsättningar.
Källarvåningen är redan ombyggd och där blev det radiatorer,dels pga priset på gv, men oxå på jobbet men
i badrummet däremot så bilades plattan upp och vi la in ca 200 mm isolering och gjöt in golvvärme.
Det det gäller nu är övervåningen där det är träbjälklag och plankväggar med tretex på och tanken var att regla upp golvet med 22x70, köra med plåtar och lägga in parkett.
Finns det tex ngn eventuell värdeökning på huset att räkna med som man ska ta med i beräkningarna eller tittar man bara på om det är bergvärme eller inte.

Har även kikat lite på en Nibe 2025 10kW, skulle det kunna fungera för oss då båda grannarna har bergvärme ?
2-planshus byggt -47. Putsad fasad på plankstomme.
Inköpt feb-09 i Norra Stockholm och i konstant renovering sen dess. Vattenburen värme med CTC VVB med tillhörande radiatormodul på 13 kW. Löpande byte till lågemissionsglas och uppgradering av radiatorer. Handölkamin monterad dec-09. Elförbrukning dec-09 4600kWh totalt och 29000 kWh beräknad årsförbrukning. Ca 20,5-21,5 C* inne med framledning 50-55 C*.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2010, 00:54:59 »

Gjöt ni in vattenburen golvvärme eller elslingor ytligt i badrummet?.
200mm isoleing är okey men inte "super", har ni bilat upp "Nästan" till kanten/väggen i badrummet eller har ni bilat upp även en bit under väggen, så att 100% av golvet har isolering ?.

Skulle nog sätta i en luft/luft i varje plan om du känner att bergvärme blir en för stor kostnad, sedan en VVb bara.
Blir ett billigt bra system för ca 35-40.ooo kr. ( Mitsubischi Electronic FD35VABH tycker jag är bra pumpar i ditt fall, jag har en Toshiba RAS-10 också men den blir för klen för dig), och "varma" golv på bostadsplanet från pumpen i källaren.

Sen efter det så hade jag i lugn & ro (om jag var er) börjat på rätt ställe, d.v.s sett över isoleringen i huset.
Att tilläggsiaolera taket max är en bra början, (använd cellulosafiber & har du kutterspån så släng ut det först så du får plats med mer)
Sen kan du se över ytterväggar (är fönstren fräscha ?), är dom det kan man lägga på en 95 X 45 regel och isolera 95mm till, och flytta ut fönstren till det "nya" vägglivet.( en djupare fönstersmyg är bara snyggt)

Du kanske t.o.m kan återanvända din panel om den är okey ( annars är inte ny superdyr att köpa).

Dom flesta hus har ett taköverhängg om 40-50cm, så att flytta ut ytterväggen 95mm är inga problem.

Sen, om du fortfarande vill byta värmekälla så kan du sälja dina luftvärmepumpar lätt begangnade för en bra slant, och stoppa dom pengarna i den nya + lite till beroende på vad du väljer.

Men därifrån kommer ditt värmebehov vara 1/3 och du har verkligen höjt värdet på huset, du kommer få tillbaka varenda krona X 2.
Jag tippar denna åtgärd kostar runt 50.000 kr om du gör en hel del själv, och detta pris är baserat på att du låter proffs spruta in lösullen för ca 20.000 kr, alltså kostar resten ca 30.000 kr.

Nu vet jag i.o.f sig inte hur ditt källarplan ser ut, hur mycket som är under mark och hur isolerad den är.
Jag vet heller inte hur ni använder källaren, men allmänt utan isolering så bör man inte ha mer än max 16-17 grader där, man eldar mycket till kråkorna annars.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rilster

  • Nyfiken så det står härliga till på värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2010, 20:55:49 »
Hej Jawen

När vi gjorde badrummet så bilade vi upp hela golvet ända fram till ytterväggarna som består av betonghålstenen och i vissa rum även ett lager med "betongsprutad vassmatta".
Slängde in 200 mm isolering, inte cellplast, och gjöt in golvvärmeslangen ytligt med endast ett tunt lager flytspackel på och nu är det varmt och gott. Tyvärr fick vi inte in mer isolering pga att vi var tvugna att gräva oss ner dessa 20 cm och sen blev stenarna för stora.

Rummen i övrigt kommer att användas som gästrum och tv-rum där även kaminen står. Idessa rum var det redan "isolerat".
På övervåningen som är på gång nu så är inte väggarna tjockare än ca 15-18 cm och ska det tilläggsisoleras blir det från insidan och inte mer än 45 mm och frågan man kan ställa sig är hur mkt skillnad det gör. Fönstrena renoveras vartefter och innerglaset byts till lågemissionsglas och när att är klart kommer allt säkert bli kanon men klart att man funderar när man blir tvungen att betala
nästan 6000 kr för december.

En sak jag kom på ikväll var att anledningen till att vi inte får den värmen som vi anser att vi bör ha är att vi har kopplat in golvvärmen lite provisoriskt parallellt medframledningen och strypt flödet. Det kanske är cirkpumpen som inte orkar med den extra trögheten ????


Nu är en Sanyo Clovwer 96 beställd och med tanke på priset så kan jag lätt köpa 2 st innan jag är uppe i priset för en som är ngt större. Allt måste ju vara bättre än elpanna....
2-planshus byggt -47. Putsad fasad på plankstomme.
Inköpt feb-09 i Norra Stockholm och i konstant renovering sen dess. Vattenburen värme med CTC VVB med tillhörande radiatormodul på 13 kW. Löpande byte till lågemissionsglas och uppgradering av radiatorer. Handölkamin monterad dec-09. Elförbrukning dec-09 4600kWh totalt och 29000 kWh beräknad årsförbrukning. Ca 20,5-21,5 C* inne med framledning 50-55 C*.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2010, 02:11:59 »
Mina väggar är ca 11 cm tjocka, men  jag har inte tretex skiva inomhus.

Dina 15-18 cm vägg undrar jag vad det är för något i ?, det brukar alltid bara vara korsspikade virkesdimensioner & sen kan dom i bland ha liten luftspalt, sen avslutat med en tretex inåt.

Men trä har lambda 0,14 och isolering lambda 0,038, så det blir en viss skillnad  ;).
Sen tycker jag att man nästan alltid ska isolera utvändigt, då får man ju hela stommen som lagringsmagasin för värme eller kyla.

Vad lade du i för isolering under golvärmen i källaren ?.

Vad gäller vattenburen golvvärme, så kan det vara svårt att få ur all luften, ofta ligger problemen där.

Hoppas du blir nöjd med din nya Sanyo ( jag har inte läst något om den, så jag vet inte vilken maskin det är )

MvH Jawen

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2010, 11:57:11 »
Det finns en fara med invändig isolering.. det kan ge fuktproblem. Har man en utvändig isolering blir den "gamla" väggen varmare än tidigare. Det ger mindre risk för kondensation i väggen... ofta saknas ju fuktspärr i äldre hus.

Man får en daggpunkt nånstans i väggen.
Jag har iofs inte något ställe där jag vet att det blivit problem med fukt i väggarna.
Utom då hos en granna dom använde plast som vindskydd utvändigt på väggen, där blev det fuktskador!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: golvärme vs. radiatorer
« Svar #10 skrivet: 10 augusti 2010, 11:08:31 »
Hur stor skillnad på innetemperatur kan det bli om man istället för att låta pannan gå för högtryck, ca 60 grader, för att få värme från radiatorer ha golvvärme och pumpa ut vatten på 25 grader?
Tror ingen svarat på denna fråga. Min erfarenhet från vårt hus är att det kommer att bli mycket kyligt inomhus. Vi behöver betydligt mer än 25°C framledning för att hålla lagom rumstemp.
(Wirsbo 22mm i träbjälklag + laminatgolv)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!