Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme vs. radiatorer  (läst 1940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rilster

  • Nyfiken sÃ¥ det stÃ¥r härliga till pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme vs. radiatorer
« skrivet: 30 januari 2010, 20:05:33 »
Hej alla kunniga husägare.
Jag och min sambo har ett hus som vi köpte -09 och som vi har börjat renovera men som nyblivna husägare så är det många saker som måste redas ut innan man kan gå vidare. En fråga som vi undrar över är det här med vattenburen golvvärme och radiatorer. Nu när decembers elräkning kom så var det ingen rolig läsning. Hur stor skillnad på innetemperatur kan det bli om man istället för att låta pannan gå för högtryck, ca 60 grader, för att få värme från radiatorer ha golvvärme och pumpa ut vatten på 25 grader?
Detta borde ju minska våra elkostnader avsevärt. Men hur varmt får vi? Tänker vi rätt??
2-planshus byggt -47. Putsad fasad på plankstomme.
Inköpt feb-09 i Norra Stockholm och i konstant renovering sen dess. Vattenburen värme med CTC VVB med tillhörande radiatormodul på 13 kW. Löpande byte till lågemissionsglas och uppgradering av radiatorer. Handölkamin monterad dec-09. Elförbrukning dec-09 4600kWh totalt och 29000 kWh beräknad årsförbrukning. Ca 20,5-21,5 C* inne med framledning 50-55 C*.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Golvvärme vs. radiatorer
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2010, 22:21:25 »
Hej Rilster!

Fattade jag rätt om jag antog vattenburen elvärme?
I så fall kommer ni troligen att få dyrare elräkning med golvvärme. Värmeläckaget genom golvet kommer att öka något.
Med elvärme finns det ingen att spara på lägre framledningstemperatur. Elvärme ger alltid COP 1:1 oavsett temperatur.
Med en värmepump kan man nog spara 30% på elräkningen om man kan gå från högtemp 60ºC till lågtemp 30ºC. COP ökar från 2,5 till 5.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad ab22aq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme vs. radiatorer
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2010, 21:49:57 »
Om det saknas isolering under sulan blir ett golvvärmesystem oftast dyrare i drift än motsvarande radiatorsystem.
För att få ner temperaturerna kan man välja stora radiatorer med en hög andel konvektion i förhållande till strålning.

Om man väljer golvvärme är det mycket viktigt att man lägger in det i hela bottenvåningen eftersom man annars riskerar att driva upp fukt i de delar där golvvärme saknas. I övrigt rekommenderar jag att du diskuterar för och nackdelar med en fackman.

Utloggad oakie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Havdhem, Gotland
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme vs. radiatorer
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2010, 19:00:20 »
Med värmen underifrån kommer du sannolikt klara dig med flera graders lägre innetemperatur.
Bor i gammalt gotländskt stenhus (som inte är helt tätt) och med golvvärme klarar vi oss utmärkt med 17-19 grader.
EcoAir 107 v3 dockad mot 300 liters Strömsnäspanna. Inst. nov 2008. Gotländskt stenhus byggår 1880. Boyta 90 kvm. Vattenburen golvvärme. Braskamin. Kakelugn. Tot. el-åtgång tidigare c:a 31000 kWh (el-patron direkt på golvvärmen). 2009 c:a 21200 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!