Hej! Det låter som om du har drabbats av samma problem som många andra 12JHR ägare. IVT Tranås känner till problemet men har valt att inte underätta via service news till sina installatörer. Vissa känner till det andra inte...
Antar att men hellre stoppar huvudet i sanden som vilken oseriös tillverkare som helst...
I alla fall, problemet enligt IVT är att fyrvägsventilens pilottryck blir för lågt när det är kallt ute (vanligtvis kallare än - 20 grader), dvs fyrvägsventilen förmås ej att byta läge efter en avslutad avfrostning. Således kan inte värmedriftflöde aktiveras, dock finns ingen övervakning på detta så maskinen fastnar i läget tills det att strömmen bryts. Har man tur då så fungerar det igen, ibland inte.
Har fått min enhet uppdaterad vid två tillfällen. Senaste mjukvaruversion är ver. 5.
Efter den första uppdatering blev det ingen skillnad, samma felbild uppstod. Noterade dock inte vilken version som laddades på då..
Idag fick jag så version 5 så nu hoppas jag att saken är ur världen.
Tyvärr tror jag inte så är fallet, och IVT kommer väl att föreslå nya uppdateringar tillsdess att garantitiden har gått ut..
Jag undrar när IVT kommer att ta tjuren vid hornen och lösa problemet, samt kompensera alla drabbade kunder?