Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag skall jag vara nöjd med min Split och inte tänka att gräset e grönare pÃ¥..  (läst 1481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
Visst den låter lite gran och rummet närmast utedelen har fått bli föråd, reglersystemet är kanske sisådär och man får göra olika inställningar beroende på väder och vind för att få den att gå optimalt, man kan bygga ett get ishotell på tomten... Och när man läser i loggningsforum så "förefaller" en förbrukning på över 1500 kwh/månad vara onormalt mycket, Men: det är en vargavinter utan dess like, just nu runt -15 grader och pumpen klarar av att skicka ut ca 47 grader mestadels UTAN eltillskott (det betyder ca 3.5kwh/h i tillförd el), den behöver stötta ibland med eltillskott, men inte hela tiden! Ibland går din in och stöttar lite grann vid runt -8-10 grader beroende på inställningar. Jag ligger på ca 80-130 kwh/dygnet nu när det är "svinkallt" , går det ner till runt 0 till -3 grader hamnar jag på ca 50 kwh/dygnet... Nu i Januari hamnar jag på ca 2500 kwh totalt (hushållsel+värme).

Grannen har en bervärmepump med några år på nacken han hamnar på ca 3000 kwh för januari och han har någon grad varmare i huset än jag.... Arbetskompisen har fjärrvärme och gör av med ca 4000 kwh för januari...

Förra ägaren av huset gjorde 2008 av med 36.000 kwh... Tror inte de var lika kalllt det året, eller? Misstänker att om jag kört med elpanna hade den dragit mellan 5-8 kwh i timmen nu, dvs runt 4-5500 kwh i månaden, när det är denna kyla vi upplever nu..
Så om pumpen håller i några år utan att braka ihop så kommer jag tjäna in investeringen!

När väl kaminen kommer in på ovanåningen och insatsen i den öppna spisen i källaren är på plats och om jag orkar hugga lite ved så tror jag att min Split skulle värma huset utan eltillskott....! Mitt mål är ca 10.000 kwh i total förbrukning...

Så idag är gräset grönare på min sida och jag nöjd med mitt val! :)

Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!