0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... laddade med kapade reglar (tror att det far furu, kan ha varit gran) ända upp i skorstenen ...
Jag känner en som förstört vedpannan när han har eldat med masonit.Det är för torrt och det blir för varmt/ErikB
Om veden är för torr resulterar detta i att Elden blir för het med påtaglig risk för att stenarna i Eldstaden vittrar sönder .
Hej ! Pratade idag med en nära släkting . Han hade i sin tur pratat med en Sotare om vedeldning b.l.a och sotaren påstod att det är inte bra om veden är "för" torr . Om veden är för torr resulterar detta i att Elden blir för het med påtaglig risk för att stenarna i Eldstaden vittrar sönder . Ved ska ju ej vara för fuktig , det vet väl de flesta men om den ej får vara för torr blir det ej så enkelt ang .torkningen .
Trodde tråden handlade om VED som man eldar i en vedpanna. Dit räknar jag varken masonite eller uppsågade SJ-pallar. Ved är för mig träd kapade i lämplig läng och därefter kluven till lämplig storlek. Det är vad jag i min enfald trott att man skall elda i en vedpanna. Om man däremot väljer att fylla pannan med allsköns annat jox som råkar ha träd som ursprungsmaterial och tuttar på så kan man säkert få en massa konstiga och oönskade fenomen.