Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För torr ved  (läst 17296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: För torr ved
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2010, 18:51:14 »
Jasså? Vad är skillnaden på en avkapad regel, sågad på sågverk till formatet 2"4 och en granklabb med samma mått huggen med yxa?
SJ-pall är trä det också! Har dock aldrig eldat SJ-pall. Men överblivna reglar har allt fått bidra till minskad elförbrukning.
Däremot kan jag hålla med om masonite och spånskiva.
Visst är det trä, bÃ¥de ved och bräder. Skulle tro att skillnaden är mängden yta och mycket mera öppna fibrer. Ju mer yta desto mer brandgas och vildare brasa och ju vildare brasa desto mer brandgas och.... Hyvla ner din 2'4 och förädla den till hyvelspÃ¥n och fyll pannan med det, (de är oxÃ¥ trä) och tänd pÃ¥... Nä gör inte det  ::)

Gips va en ny variant, den har jag inte hört förr?

Men i min gröna ungdom fick en kompis tag i ett lass kasserade slipers. Här skulle sparas el. Herre gud va vi kapade och eldade, i bÃ¥de pannan och öppnaspisen. Inte viste vi vad kreosot va. Huuuu  :P :-X :-X :P
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2010, 19:46:25 »
För torr ved Sc:,h Dom flesta hugger väl veden på vintern och torrkar den på våren/sommaren och då brukar ju problemet va för sur ved. Är den inte allt för gammal och inte har luggit på tork i flera år kan det väl knappast va risk för att den blivit för torr?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2010, 21:32:54 »
Trodde tråden handlade om VED som man eldar i en vedpanna. Dit räknar jag varken masonite eller uppsågade SJ-pallar. Ved är för mig träd kapade i lämplig läng och därefter kluven till lämplig storlek. Det är vad jag i min enfald trott att man skall elda i en vedpanna. Om man däremot väljer att fylla pannan med allsköns annat jox som råkar ha träd som ursprungsmaterial och tuttar på så kan man säkert få en massa konstiga och oönskade fenomen.

Eftersom gran tydligen inte är ved så har jag precis samma problem med övertändning när jag eldar poppel som legat och torkat i 2 år inomhus.
Lagom torrt runt 25% funkar pallar utmärkt att elda med.
Funkar utmärkt att eld pallar, reglar och bräder men det kräver annan teknik och mer passning iom man inte kan lägga pannan full om man vill undvika över tändning.

Men det är så klart lättare att elda med tex björk men då är kostnaden för mig 10500kr högre iom jag får både pallar, reglar och bräder gratis.

Har slutat ta hem pallar nu för jag ska hör och häpna riva min 2 år gamla ved bod och bygga något annat tids nog.
Ska gå över till att använda mina värmepumpar vår och höst när dom har så bra värkningsgrad att eldandet inte känns motiverat.





"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: För torr ved
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2010, 22:52:24 »
Eftersom gran tydligen inte är ved så har jag precis samma problem med övertändning när jag eldar poppel som legat och torkat i 2 år inomhus.
Jag förklarar kanske dåligt vad jag menar men visst är gran ved men att proppa en vedpanna med granbräder...???
Den veden jag eldar nu har legat tre Ã¥r i vedboden, mest löv, lite barr. Inga problem att fylla pannan och eld, den sköter sig själv. Kan det  kanske bero pÃ¥ lite dÃ¥ligt drag om det börja brinna uppÃ¥t i stacken?
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: För torr ved
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2010, 23:16:31 »
Jättebra att elda tex spill från renoveringar, blandar man upp det lite så är det ju toppen mot att köra på tipp.

Har jag eldstad just nu.. nope  fiR:
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2010, 23:23:21 »
Draget ställer jag själv in med en varvtals styrd injektor fläkt på 170watt
Problemet är att det är inomhus lagrat och håller 7-8% fukthalt så värmen från glödbädden får det att antändas längre upp.
Det är alltså inte lågor som antänder det.
Normalt håller utomhus torkad ved runt 25% och jag har bara 1\3 av det så det börjar nästan brinna bara man tittar på det.
Pannan är inte gjord för så torr ved.
Känns lite bakvänt att förvara det utomhus så fukthalten stiger.
Lite jobbigt bara att man inte kan lägga i ett fullt i lägg annars är det igentligen inte ett större problem.

Skorstenen är ren och fin och rökgas temperaturen ligger mellan 250 och 300 grader.
Lite högt men det funkar bäst där.
Eldar jag björk ligger jag mellan 175-225 grader


"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: För torr ved
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2010, 23:35:40 »
Göran.w vad har du för panna?

Justerar du luftspjällen? Har du för mycket primärluft?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2010, 00:04:01 »
Pannar är en skit panna.
Tmv Alpha keram ub dvs en panna med omvänd förbränning.
Vid 80gr 5-6mm är primären öppen mer än så går det inte för då räcker inte sekundär luften till för att få vettig förbränning om jag inte ökar hastigheten på rökgas fläkten men då skenar rökgas temperaturen.
Skorstenen är nästan kliniskt ren så när som den översta halv metern.
När jag flyttade in här fick jag ta hit proffs som rensade skorstenen som var full med tjära.
Närmare bestämt 4st!!! spannar på 8 meter pipa.
Pannan är idiotiskt konstruerad.
Sotnings luckan är knepig att ta av och sekundär luft intaget består av 3st hål på ca 15mm och en rosett att vrida på för att öka eller minska sekundären, men den ligger på en hylla nu.
Hade pengar funnits hade den varit utbytt för länge sedan till en större för den är förliten med till mitt hus.
Sotaren sa att många hade problem med denna pannan.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: För torr ved
« Svar #23 skrivet: 28 februari 2010, 13:30:45 »
nej, anser inte att veden kan vara för torr, men för finuggen däremot så förgasningen sker för fort däremot.Vid för sur ved så brinner det helt ok, men nån värme får man inte ut allt, för den går åt att att koka bort vattnet, och desto torrar desto mindre går åt att koka bort vattnet, ju mer värme per kilo får man ut.


Om jag tar ved utifrån eller den som legat i pannrummet en månad, så får jag ut gissar jag 20% med om den är pannrumms torr, och jag håller ca 30 grader i pannrummet.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!