0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en bekant som har problem med att pumpen stänger av trots att det inte är speciellt kallt. En nyligen installerad EcoAir107 med EcoEl1550Den larmar inte heller för nåt som jag förstått det.Däremot när jag var där och kollade så verkar VP-in och VP-ut följas åt och att VP-in värdet låg relativt högt (c:a 44-46) och om jag förstår rätt så stänger pumpen om VP-in är för högt.Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? Vad kan det bero på att VP-in och VP-ut följs åt? Tydligen är brukar diffen ligga på c.a 2-3 grader. Låter lite tycker jag. Jag har själv en diff på c:a 9 grader vid -5.
"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? " Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.
Citat från: skuggan_pm skrivet 29 januari 2010, 09:45:03"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? " Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.Ska kanske tillägga att det är ett en-rörssystem.
Citat från: a44 skrivet 29 januari 2010, 10:29:02Citat från: skuggan_pm skrivet 29 januari 2010, 09:45:03"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? " Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.Ska kanske tillägga att det är ett en-rörssystem.Det först man kan kolla är väl att VP-IN är lägre än VP-UT, så att de inte förväxlat rören mellan ecoel och ecoair. Det verkar ha hänt några användare här på forumet. Skriv gärna ut alla siffror från displayen så kanske vi kan se nåt.
för hög returtemp skulle jag tippa på. Små radiatorer som kräver hög framledningtemp och då blir returtempen hög
Men om den stänger pga hög VP-in vid en 55graders körning, borde då inte nedre 6kw steget gå in?Jag tipsade honom om att sänka cirkulationspumpen till 1an, för då borde väl returen bli lägre. Eller?
Men om den stänger pga hög VP-in vid en 55graders körning, borde då inte nedre 6kw steget gå in? - A
Om man inte har en lite äldre mjukvara, min tuffar på tills d e 55 i pannan...