0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är huset byggt efter byggnormen så är det ingen fara ännu. Dessa mängder med snö var inte ovanligt på 70-talet så jag sitter lugn till det blir över 1 meter. Fast jag ser att vissa grannar har skottat sina tak. studs
Snö som fallit vid kyla är lätt och porös så ingen fara, skulle hastig uppvärmning ske så snön blir kramsnö så är det oerhört tungt. Så inte helt fel med att skotta bort.Ska bli mera snö nästa vecka så 50cm kan bli 100cm uuuuurk...
Jag har varken sett eller hur talas om ett modernt hus där taket rasat in.När vi först flyttade hit sysselssatte jag mig med att skotta av taket ett par vintrar, tills jag insåg att det skadade takbeläggningen mer än det gjorde nån nytta - på vårt kvarter har mer eller mindre alla Älvsbyhus, och ingen annan skottar av taket, om de inte har damp.Blir det extrema drivor p.g.a. snödrev kan man peta lös överhänget, men i övrigt är det bara de som har uterum med plasttak som brukar bry sig om snön på hustaket.
Snö som fallit vid kyla är lätt och porös så ingen fara, skulle hastig uppvärmning ske så snön blir kramsnö så är det oerhört tungt. Så inte helt fel med att skotta bort.
Ett rejält, mjukt snölager med kallsnö, som nu, är en alldeles härlig, gratis och vacker extra husisolering "från ovan"! Bara att betrakta och njuta.
Var bortbjuden dagen efter jag skottat taken till moster, hennes karl berättade att han varit med om att köra snöslunga på garagetaken, huga.... //scoutman
Det är främst konstruktioner med låglutande tak (platta tak)som man måste hålla koll på o ev skotta. Villor med sadeltak är garanterat dimensionerade för det klimat som råder där det byggts, undantaget är möjligen fritidshus där det kan skilja väldigt i dimensionering av bärande konstruktioner.Jag tror du kan sova lugnt.................
Citat från: scoutman skrivet 29 januari 2010, 13:43:04Var bortbjuden dagen efter jag skottat taken till moster, hennes karl berättade att han varit med om att köra snöslunga på garagetaken, huga.... //scoutmanDet skulle jag vilja se...