Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken FLVP ska vi välja ?  (läst 1487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andy...

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Vilken FLVP ska vi välja ?
« skrivet: 28 januari 2010, 15:39:53 »
Vi bor i ett hus på 140 kvm byggt 1988 försett med frånluftsventilations kanaler. Vi vill sätta in en ny frånluftsvärmepump och undrar följande:

- Vi är på jakt efter en driftsäker, tyst FLVP av hög kvalitet, ska vi välja Comfortzone, Nibe eller IVT ? Vilken modell rekommenderar ni?

- Är det en bra lösning att köpa själva FLVP över Internet och sen låta en VVS montör installera den samt ha någon som kalibrerar själva ventilationen. Får känslan av att man kan komma undan ganska mycket billigare så.

Tack för era synpunkter !

Andreas och Lisa   

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Vilken FLVP ska vi välja ?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2010, 18:09:16 »
Jag gjorde nästan sÃ¥, köpte pumpen billigast möjligt, fixade vvs själv och el separat. Jag sparade  en hel del pengar, men man har ingen som tar ansvaret om det blir en misslyckad installation. Om man inte har full koll pÃ¥ hela installationen, och vet vad som behövs sÃ¥ skulle jag välja en installatör som tar helhetsansvar.

Om man väljer CZ, IVT eller NIBE beror väl på hur stor investering man anser sig ha råd med och vilken driftskostnad man vill ha.
Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilken FLVP ska vi välja ?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 18:13:50 »
  Hej !  

  I vilket fall som helst köp ej Nibe 310p eller IVT 490. Jag vill pÃ¥stÃ¥ att den ska ej användas i hus över 100kvm och ej alls i den övre halvan av Sverige .
  Lämplig pump för dig om det nu ska vara frÃ¥nluftspump sÃ¥ blir det väl att rekommendera en Comfortzone . Dessa har dock behäftats med en del störande ljud/vibbar .
  Men det beror förstÃ¥s pÃ¥ var du ämnar placera den om det spelar nÃ¥n roll ? Eller kanske en bra Luft-vattenmaskin kunde vara nÃ¥t ?
  Och sÃ¥ beror det örstÃ¥s pÃ¥ vilka förväntningar du har pÃ¥ förbrukningen / driftskostnaden .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Andy...

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Vilken FLVP ska vi välja ?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 22:28:33 »
Vi hade hem den lokala VVS firman för konsulation och de föreslog just Nibe 310 P, till en kostnad av 56.000 inkl. installation. Det tycker jag lÃ¥ter väldigt mycket med tanke pÃ¥ att man kan beställa hem samma apparat över nätet för ca 32.000. Borde gÃ¥ att köpa in arbetet + finjustering av apparat och ventilation separat och hamna en bra bit billigare. 

Hursomhelst, har läst en del om Nibe 310 P och folk verkar generellt sett haft en del problem med denna. Nu syns kanske bara de som är missnöjda men jag betalar gärna mer för en enhet som är mer driftsäker och håller längre. Comfortzone??

Läste något om att Comfortzone uppgraderat ljudisoleringen i sina apparater under 2009 och fått bukt med en del missljud, stämmer det? Vi ska placera FLVP i grovköket som gränsar till både kök och vardagsrum så det är viktigt för oss att apparaten är någorlunda tyst.

/ Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!