Om avfrostningen inte går varje dag kan det ju bli mycket när den väl går.
Hmmm

Avfrostning...
Skall det verkligen avfostas på en konventionell frånluftsvärmepump?
Jag har för mig att de arbetar ned till någon enstaka +grad, inte mer, just för att undvika påfrysning. Om det fryser på funkar nog inte maskinen som det är tänkt.
(OBS! jag är inte säker på att jag har rätt här, finns det någon annan som med säkerhet vet hur det skall vara???)
På detta sätt kan man säga att de fungerar precis som en avfuktare, en kall yta som gör att fukt fälls ut. (den kalla ytan är den del av värmepumpen som "tar" värme ur frånluften)
Att du får större mängd kondens från din frånluftspump än PerF får från sin avfuktare i källaren beror på att du avfuktar en betydligt större luftmängd än vad som görs i en källare (utan mekanisk ventilation).
Sen droppar det vatten ibland från en ventil som sitter vid den lilla svarta vattenuppsamlaren så den rinner över. Vad är fel när det rinner vatten där?
Detta vatten är (rimligtvis) det vatten som trycks ut varje gång som varmvatten värms i beredaren, tanken är nog att det inte skall komma mer vatten hit än vad som hinner avdunsta. Att det kommer mer beror förmodligen inte på något fel, utan att du har nya och fräscha grejor som inte släpper ut varmvattnet någon annan stans i huset...
Dra även detta vatten till avloppet när du får det installerat, eller sätt in en större bytta för det (vidare, med större yta för effektivare avdunstning)