Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Innetempen har sjunkigt fast jag höjde?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Innetempen har sjunkigt fast jag höjde? (läst 3502 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
möken
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ösmo
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
skrivet:
25 januari 2010, 19:45:53 »
Citera
Hej. Flummig rubrik men vet inte hur jag ska formulera mig riktigt.
Tidigare i vinter hade jag bra temp inne när det inte var så kallt, men när tempen droppade ute droppade den även inne.
Tyckte då att jag skulle öka lite på "val värmekurva" och dubbelkollade att börvärdet på framledningstempen ökade då.
Nu igår var det ganska kallt inne fast det bara var 4,5 minus ute, jag höjde då en grad på förskjutning värmekurva och även denna gång kollade jag att börvärde framledning ökade.
Kom hem efter jobbet för två timmar sedan och då hade jag nästan en grad KALLARE inne fast utetempen var ungefär den samma?
Hur gör man lättast för att justera tempen så det blir lite jämnare och bättre? Hur ska man välja värmekurva, dvs vid vilken utetemp ska man ställa in en bra innetemp för att sedan justera värmekurva vid kallare utetemp?
Har byggt innetempgivare men inte monterat ännu, denna bör ju få bort symptomen på mina problem men jag vill ändå förstå hur fasen det är tänkt att man ska ställa in pumpen.
Loggat
Lösvirkeshus byggt 05/06, vattenburen golvvärme som värms av en Nibe fighter 310P (tyvärr)
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Innetempen har sjunkigt fast jag höjde?
«
Svar #1 skrivet:
25 januari 2010, 22:09:53 »
Citera
Är grejorna nyinstallerade?
Kolla då att det inte är luft i golvslingorna.
Samma sak hände mig då min VP var nyinstallerad, och jag fattade inget förrän det porlade ljudligt i elementen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #2 skrivet:
25 januari 2010, 22:14:10 »
Citera
Nä, det är tredje vintern i drift så tyvärr
Loggat
Lösvirkeshus byggt 05/06, vattenburen golvvärme som värms av en Nibe fighter 310P (tyvärr)
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
26 januari 2010, 07:04:16 »
Citera
Man ska ändra kurvlutning när det är kallt ute, och ändra förskjutningen när det är varmare ute, för att justera innetemp. En högre kurvlutning ska ge varmare inne. Men det kan ta ett dygn innan ändringar slår genom fullt ut.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #4 skrivet:
26 januari 2010, 21:48:01 »
Citera
BURR hade 17,9 grader i köket och 16,2 grader i sovrummet när jag kom hem från jobbet idag, fast jag som sagt drog upp en grad häromdagen. Utetemp till detta -7,5 grader, inte ens så det varit så här lågt inne när det varit -16 ute.
Börjar dock fundera på om ställdonen (de på fördelarröret) till golvvärmen fastnat i stängt läge till minst två slingor då jag nu krupit runt och känt efter på golven.
Hade problem med detta förra vintern tror jag det var, i våras röck jag bort ställmotorerna och fick ventilerna att öppna igen men nu verkar det ev. som dom fastnat stängt igen när jag eldat i kaminen så väggtermostaterna har sagt till herr ställdon att strypa värmen.
Att mickla med detta innebär att jag måste riva diskbänken i tvättstugan, flytta hela värmepumpen och öppna en vilolucka
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
26 januari 2010, 22:07:56 »
Citera
Kan vara vettigt att ta bort ställdonen. Skaffa en rumsgivare till VP:n istället som drar ner värmen då du eldar.
Loggat
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #6 skrivet:
26 januari 2010, 22:13:52 »
Citera
Mm, jag har en rumsgivare som jag byggt, men inte installerat eftersom jag är lat och inte vill krypa på vinden i denna kyla
Samtidigt är det lite surt att man betalt massa dyra pengar för ett fint LK golvvärmesystem med fina ställdon på väggen och sen bypassa dom eftersom det strular
Kanske skulle ringa LK och gnälla lite.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #7 skrivet:
22 februari 2010, 17:47:49 »
Citera
Inte tillgång till värmekamera? Då ser du fort temp på slingorna, och att alla är i drift..
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Bertil
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #8 skrivet:
22 februari 2010, 19:08:35 »
Citera
Det viktigaste är att kompressorn går hela tiden, med ställdon kan flödet strypas så pumpen stannar trots värmebehov...
Det händer ju att dom kärvar också.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #9 skrivet:
22 februari 2010, 20:53:10 »
Citera
Jo men kompressorn går ju inte om många ställdon mm kärvar, att inte blir av med värmen..
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Bertil
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #10 skrivet:
22 februari 2010, 23:52:42 »
Citera
Just det felet som är så förödande..
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1091
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Carl N
dadid
Josth
iMicke
pirolen
ghupost
mannen2
hebbe_s
jantijanti
Hilton
slutsteg
sigge01
HBerggren
alvinpalv
Börje__
Sissle
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info