Hej
Efter att ha läst en hel del här på forumet så ser jag att mitt problem inte är ovanligt på 310P modellen men betydligt färre har haft problemet på 410P.
Jag har en 410P från 2001 som föregående ägare påstår att han bytt kompressor på för ett år sedan då den lät bedrövligt. Symtomen jag har nu är att när kompressorn startar så går den tyst och fint i 4-5 sekunder och sen hör jag att undertryckspressostaten löser ut och A03 dyker upp i displayen.
Tyvärr vart jag tvungen att jobba utomlands efter denna upptäckt och kan inte hänga över axeln på reparatören hemmavid men vad jag förstod fyllde han propan och förbrukade 4 timmar med att pyssla om pannan och lödde då om rören på den tidigare bytta kompressorn men någon vecka senare så fanns A-03 där igen.
Reparatören var där i veckan igen och konstaterade nu att kompressorn var slut och kostnaden ligger på ca 10 papp att byta den. Han nämnde inte om det var slut på propan igen men jag ska ta ett snack till med honom.
Min fråga är, efter att ha läst en hel del på forumet, att om gasen är kvar i maskinen så lutar det väll mer åt att det är expansionsventilen som har packat ihop om den nu beter sig lika dant att kompressorn startar i 4-5 sekunder och sedan löser pressostaten ur?
Spinner man vidare på teorin att det är expansionsventilen som är defekt så läste jag också om att det har varit problem med reläna på styrkortet, att dom faller i bitar till shuntstyrningen etc. Är det relän som styr expansionsventilen också eller hur fungerar styrningen på den?
Är gasen väck så är det ju värre men jag är lite skeptisk till att det verkligen är kompressorn som är kass lixom....
Några ideer?
Mvh Pelle