en fas maskin .= snebelastad huvudsäkring
12 kwh på kinesiska sidor brukar vara vid 20plusgrader ungefär .
vid +7 40-45 ger den cirka 6kwh i bästa fall . Har fått massor med labbkörningar på kina masiker efter kontakt med dom .
Det ser inget vidare ut när man jämför med svenska konstruktioner .
lägg till lite pengar och köp något som fungerar just .
c-c
Ja en fas sned belastar men det är väl fråga om effekt finns kaffe bryggare och vatten kokare
som är ganska vanlig i hemmen i dagens läge dom kan vara på över 1000w t,e,x
sen om jag pluggar in bilen med motor värmare och kupevärme tja ganska nära
samma sned belastning kanske borde kolla efter trefas motor värmare

Radiatorbeskrivning: Rörslinga med fastsatta plåtkylflänsar på fram och baksida.
Byte av plats för radiatorer: Tyvärr medges inte detta eftersom radiatorerna är infällda i niscer i väggarna.
Sfinx VP - MD30D http://www.heat-pumps.com.cn/products/MD30D-Air-source-heat-pump.htm Kan i stort vara samma pump. ADS MD30D som jag ev. kommer att installera är bestyckad med en Copelandkompressor. Vilken typ av kompressor är din VP bestyckad med? Kan du beskriva hur din dockning har gjorts?
Det verkar som om du är belåten med din VP - installation?
Just nu är det här -2 gr, vind ca 10 m/s: Framledningstemp = 46 gr.
Om rörläggaren kan komma fram till hur pannan är uppbyggd för att få klarhet i att en dockning effektivt kommer att värma mantelvattnet så kommer jag troligen att köra på förutsatt också att totalinvesteringen inkl. rotavdrag hamnar på ca 30000:-
Osis vilka raddar du har jobbar kompisen har nåt liknande, rör med plåt och anslutning i mitten undertill han har nu problem att få tag i termostater som fungerar (eldar med ved).
Nej jag tror inte att sfinxens och md30d är lika pumpar iofs tillverkas dom i kina men alla kineser är nog inte hellre lika.
ja jag är nöjd med pumpen den var tänkt som ett komplement till vedpannan höst och vår
höst till 10- men tok pumpen funckar ner till 20- iofs går den bara dagtid och under hålls värmer min kåk tills man slutar jobbet och kommer hem och eldar värmer ca170m2 gammal trä kåksom är under renovering i västerbottens inland,Har dock kört bara pumpen i bland och
jo visst tempen sjunker från 22-23 grader inom hus med ved eldning och med bara pumpen
18-20 grader men dock en jädrans skillnad mot förut då man kom ner till 14 grader då är
det KALLT inomhus.
Pumpen dockad till solslinga i acktank med glykol/vatten som värme överföring enkelt billigt
och jag kan göra en hel del service själv om det skulle behövas vilket jag inte skulle kunna ha gjort med en fin pump som dessutom skulle ha kostat mig tre gånger så mycket
samt att här hos mig så avråds nästan alla att installera någon luft/vatten eller luft/luft
trots det så är det några som installerat dom och det fungerar så därav mitt val av pump.
Skulle det gå åt fanders så är 24000 en hel del mindre att förlora än50-60000 i alla fal för mig
sedan så kanske inte cop är marknads ledande eller att den är lika beprövad som dom större
märkena men för min del så har kundkontakten varit bättre med en säljare som jag inte ens sett
än med dom säljare som jag kan gå in till och dom kan peka på en pump och säga den är inget för dig.
amartensson om du vill fråga något mer så kan du gå via medlemmar och hitta mitt alias
skicka dit mail dit så får vi kontakt fulpumps funderare emellan:)