0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. Vi har gjort det whoppi föreslår, L-L pump som blåser in i rummet där utsuget för cirkulationsluften sitter. Har haft husets orginalvärme ACJ avstängd i två år nu (utom när man reser bort, eller det är kallare än -20), den används bara för att cirkulera luften runt i huset.17000KWh/år blev 12500 med luftvärmepump.I miniventen (kökskåpan) finns det ett förvärme aggregat för luften som gått utifrån in genom plattvärmeväxlaren. Den har jag vridit ner termostaten på (cop=1). Den är mest till för att minska kallras från takventilerna om huset inte har ACJ-aggregatet tror jag.Annars tycker jag det är ett driftsäkert system med få grejer som kan gå sönder. Fläktarna är borstlösa och kullager finns på biltema. Tipps: filter kan man klippa till av Biltemas vita högtalarvadd 31-604 .Sätt myggnät utanför gallret på friskluftsintaget så slipper du få in flugor maskrosfrön mm in i filtret.På sommaren kan man plocka bort "sommarluckan" och täcka för plattväxlarpaketet uppe till vänster med en skiva för att koppla bort återvinningen av värmen och få svalare inne.
Art nr 41-450, (dxDxB=8x22x7). Du behöver även en låsringtång för små utvändiga låsringar, tex Biltema 12-170. Man får peta bort en liten aluminiumbricka bak på motorn. Under den sitter låsringen. Det inre lagret kan behöva en avdragare för att komma loss. Det sitter djupt ner. Jag byggde en egen av en liten stålbit och gängstång. Det är även bra att ha en rörbit innerdiameter lite större än 8 för att knacka lagren på plats med. Platta till brickan lite igen så fastnar den bättre när du trycker tillbaks den. Lycka till