0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nyligen startat up en 2025-8 med en begagnad SMO-10.Eftersom SMO:n var begagnad fanns inga givare så jag beställde 10 styck från Nibe. Dessa kollade jag och toleransentyckte jag var väldigt bra, dom flesta diffade bara ett par tiondels grader och alla låg under en grads diff.Jag köpte även en liten termometer på Kjell & Co. för 69:- som var lätt att modifiera med en stump kabel så man kansätta själva sensorn på rören som näms här i tråden. Jag får differanser under en halv grad mot pumpen med detta.Ingemar
Jag mäter på rören en bit från värmepumpen, men mina rör är väl isolerade hela vägen och man kan inte känna att isoleringen är varm på utsidan så förlusten måste vara minimal, dessutom så cirkulerar vattnet så man kan säkerligen anta att mätfelet blir minimalt.I vårt fall blir ett eventuellt mätfel på grund av förluster längs vägen till Nibes fördel i och med att pumpen visar ett högre temperaturvärde än vad vi mäter upp, vattnet blir knappast varmare längs vägen Jag har också funderat kring att givarna påverkar pumpens drift, vad jag förstår så är alla givare av samma typ förutom en som är till hetgasen.
Eftersom det är samma givare som används i pump och SMO10 och tråden handlar om mätnogranhet såvar min tidigare postning om nogranhet på givarna. (undantaget hetgasgivaren)
Har för mig det står i bruksanvisningen
Citat från: FRJO skrivet 20 januari 2010, 21:48:36Har för mig det står i bruksanvisningenJag har inte lyckats hitta vad det är för givare i min bruksanvisning, hittar en tabell över vilka resistansvärden som motsvaras av en temperatur men inte vilken givare. Det jag är ute efter är att om man lyckats hitta vilken givare det är och Nibe eventuellt har satt in en billig NTC givare med tex 5-10% onoggranhet skulle man kanske kunna hitta motsvarande givare fast med bättre toleranser typ 1% eller bättre.Så om någon vet exakt vilken givare det är som Nibe använder får ni hemskt gärna posta det i denna tråden Thumbsup
Nae, temperaturgivarna är av NTC typ inte Pt........... Nibe har en specialvariant som visar 3,0 kohm@25°C, har ej funnit liknande hos ELFA? Hittar heller ingen som har sämre B-värde än <3%, borde bli enklare att kontakta Nibe?