0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte så mkt man kan reglera själv på denna pump vad jag förstår, men man kan nog strula till det tillräckligt ändå..
Tack för svar!Dessa värden är 0-ade redan och teperaturen inne nu ca 19gr, ute -1.Stog klistrad vid VPn en timma idag för att följa när pumpen bryter och startar och kom fram till att inget värmebehov finns när returledningens temp= börvärdet på framledningen.Sedan var fabriksinställningen att pumpen inte skulle starta på 20min med följd att både fram och retur sjönk 13 grader under börvärdet(53gr). När pumpen sedan startade så körde även tillsats 2 igång för att hämta in tappet i temp. Resultatet på temperaturkurvorna blir lite hysteriska och det är svårt att få jämn inne temp.Sänkte värmekurvan från 50 till 45Är inne på att sänka startintervallet till 10min för att inte tappa så mycket temp och slippa tillsatsvärme, synpunkter?Integralen varierade under denna timma mellan -950 och -850.
Har bara utegivare.
Därefter försökte jag öka Rum till 23
Hur kan ni säga att den styrs på hysteres då integralen enligt nills står mellan -950 och -850?Integralen nollställs då värdet för hysteresen uppnås. Dvs då ärvärdet för framledning är hysteresvärdet över börvärdet.
Hystersen går ju även in då framledning blir säg 10 K under börvärdet, då sätts ju integralen automatiskt till start av kompressor och vid 15 K sätts integralen till start av TS
Skall bli intressant att spana på kurvor imorgon när jag bara ändrat startintervallet till 10min. Då kanske det blir för varmt inne när tappet bara blir 6-7ºC. Vet någon varför fabriksinställningen är 20min, det brukar finnas anledningar...?