0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Däremot angavs besparingen med frånluftsvärmepumpen för varmvatten + radiatorer till enbart dryga 3.000 kWh/år. Tillverkaren anger en besparing om 6.000 - 8.500 kWh/år.
I vårt förra hus körde vi med frånluftsvärmepump från CTC och förbrukade ca 20.000 kwh per år, efter drygt 10 år så la kompressorn av och förbrukningen och det dröjde nästan ett år innan vi bytte anläggningen. Ökad årsförbrukning ca 3.000 kwh.
Dock menar jag att dagens frånluftsvärmepumpar ger mindre effekt eftersom köldmediet inte längre är detsamma, det var väl freon tidigare.
Citat från: silverräven skrivet 22 januari 2010, 13:42:19I vårt förra hus körde vi med frånluftsvärmepump från CTC och förbrukade ca 20.000 kwh per år, efter drygt 10 år så la kompressorn av och förbrukningen och det dröjde nästan ett år innan vi bytte anläggnDet är oxå vaingen. Ökad årsförbrukning ca 3.000 kwh. Konstigt? Har aldrig sett någon här på forumet som sparat så lite med frånluftsvärmepump. Har fått för mig att ca 7000-9000 kWh/år verkar vara det vanliga med "standard-frånluftsvärmepump".Citat från: silverräven skrivet 22 januari 2010, 13:42:19Dock menar jag att dagens frånluftsvärmepumpar ger mindre effekt eftersom köldmediet inte längre är detsamma, det var väl freon tidigare.Jaha så hur mycket skulle man spara då med dagens frånluftsvärmepumpar? 2000kWh/år eller? Nä det där tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle det ju vara helt lönlöst att sätta in en frånluftsvärmepump överhuvudtaget.
I vårt förra hus körde vi med frånluftsvärmepump från CTC och förbrukade ca 20.000 kwh per år, efter drygt 10 år så la kompressorn av och förbrukningen och det dröjde nästan ett år innan vi bytte anläggnDet är oxå vaingen. Ökad årsförbrukning ca 3.000 kwh.
Ja det har jag oxå kommit fram till. FLVP är ju vanligtvis kopplad med elpanna i nybyggnationer idag. Vist går det att köra så men det kostar.
Förutsättningen för en så bra besparing som 8-9 MWh/år är att huset inte är för bra isolerat, eller/och att man har en stor varmvattenförbrukning.Om man har ett modernt välisolerat hus och liten varmvattenföbrukning så är värmesäsongen där man behöver mer än 2 kW kort. Vårt hus behövde tillskott vid lägre utetemperatur än ca +5 ºC med den gamla ES470. Nu med CE50 verkar den gränsen snarare ligga vid -4 ºC.//Gunnar
Besparingen i kWh har ju ingenting med COP att göra, om 2 kW kompressorn går en timme så sparar man ca 1.4 kWh, om eltillskottet också går samma timma så sparar man fortfarande 1.4 kWh jämfört med att bara köra på elvärme. Om däremot värmebehovet bara är 1 kW så sparar man bara 0.7 kWh.
Det blir samma sak med bergvärme eller vilken värmekälla som helst, med ett lågt behov under den största delen av året blir besparingen i kWh liten.