0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror det är en värmepump som tar sin luft och energi från det rum beredaren står i.Kan liknas med en stor AC, Varm luft in och kall ut i rummet sen leder man bort överskottsvärmen (i detta fallet till vattnet i beredaren)Vad jag läst skall dessa vara ganska poppulära i Australien fast där är det ju en fördel att få det lite svalare innomhus.
Kanske något i den här stilenFörst måste jag säga att...tidigare modeller har varit kvalificerat skräp. Och Invest är ett bolag jag absolut inte skulle göra affärer med. (Så jag inte blir påhoppad för att hissa.)Men en L/V för VV placerad inomhus och tar 1000W ur inneluften låter intressant?? Jag har en LL(E9DKE) som värmer källaren till 14-18 och som mestadels går och latar sig med mindre än halv effekt.Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)Säg den utomhus-L/V som kan producera 55 VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!Eller tänker jag fel??
Jo faktiskt...kanske motsvarande en installation avfuktare (3000kr) och drift 1.000kr/år??
HejSåvittjagförstår så finns det redan en bra (bättre ?) maskin av detta slag på marknaden, och har funnits rätt länge, Nordenberedaren www.nordenberedaren.se.mvhMagnus
...Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)Säg den utomhus-L/V som kan producera 55 VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!Eller tänker jag fel??