0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte heller gliden påverkar på kalla sidan på samma sätt som på varma sidan men vem vet?Anledningen till att man anger 3 grader som optimalt tror jag är att vid lägre delta KB så vinner man så lite effektmässigt att den extra ström som KB-pumpen drar (för att minska delta KB) överskrider vinsten.
På kalla sidan ligger jag vid maxfart på cirkpumpen på en diff av 4-5 grader (500 meter markkollektor i en slinga) vilket gör att jag inte kan testa huruvida lägre deltaT ger högre verkningsgrad, men i en "normal" värmeväxlare som inte påverkas av glidefenomen så skall ett högre flöde och en lägre difftemp innebära bättre verkningsgrad.
Citat från: Rickard skrivet 12 april 2005, 12:56:31 På kalla sidan ligger jag vid maxfart på cirkpumpen på en diff av 4-5 grader (500 meter markkollektor i en slinga) vilket gör att jag inte kan testa huruvida lägre deltaT ger högre verkningsgrad, men i en "normal" värmeväxlare som inte påverkas av glidefenomen så skall ett högre flöde och en lägre difftemp innebära bättre verkningsgrad.Smäll in en större pump.
Inkommande temp är inte helt avgörande, titta istället på medeltempen, om du har 0/-2 eller +1/-3 är hugget som stucket, men med den större diffen drar cirkpumpen mindre effekt, vilket kan göra att det lönar sig med en lite större difftemp. Dock inte större än 5 grader, om det går att undvika.
Citat från: Rickard skrivet 12 april 2005, 16:21:52Inkommande temp är inte helt avgörande, titta istället på medeltempen, om du har 0/-2 eller +1/-3 är hugget som stucket, men med den större diffen drar cirkpumpen mindre effekt, vilket kan göra att det lönar sig med en lite större difftemp. Dock inte större än 5 grader, om det går att undvika.Du skrev tidigare att "i en "normal" värmeväxlare som inte påverkas av glidefenomen så skall ett högre flöde och en lägre difftemp innebära bättre verkningsgrad"Skall man sträva efter bättre verkningsgrad eller att pumpen drar mindre effekt?/MF
Har aldrig RIKTIGT begripit detta...därav att jag nött upp gängerna på frontplåten....men har jag högsta hastighet på cirkpumpen så har jag ca 2-HÖGST 3 graders diff. Sänker jag hastigheten till 2:an så får jag mellan 4-5 graders diff...men pumpen tar en rent tid på sig att ta sig upp i nån form av vettig framledning=antingen kallt eller tillskott.pumpen kommer dock sent omsider upp till samma maximala framledningstemp som annars....men det tar väldans mycket längre tid...därför läge tre på kalla sidan hos mig
Det låter mycket konstigt, jag har 5 graders deltaT och det behövs aldrig nåt tillskott för mig Kanske du skulle öka värdet för tillskottet, så det inte går in så fort (om du vill testköra med den lägre cirkpumpshastigheten).Men jag tror faktiskt att det är bättre att du kör cirkpumpen på max.