Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckagetest-ämne och dess inverkan pÃ¥ gasflödet/ kompressor  (läst 1828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Idag på eftermiddan byttes min Ultimate 5500E ute-enhet till en nyare på garanti.
Den andra gav ju upp "Ã¥ngan" i december
Gasen pumpades ut och i samband med det såg vi att gasen var fluorecent gröngul, när tömningen var klar "pustade" jag ut lite flytande gas i snödrivan och visst blev snön vackert gröngul...

Enligt kylkillen så är det helt förkastligt att lämna ämnet kvar i maskinen för det stör gasens beteende samt i värsta fall förstör kompressorn. Enligt deras information om ämnet får det inte lämnas kvar, måste "tvättas" bort före ny gas fylls på.

Vad säger "de gamle" på forumet?

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
UV-spårmedel som är anpassat till den aktuella köldmedieoljan förstör inte systemet.
gammalt spårmedel som legat i förpackningen länge kan dock koagulera och det är nog inte så bra att trycka in det i systemet.
jag har läcksökt luftvärmepumpar med spårmedel och inte har det skurit nån kompressor..

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror du gav mig ett svar: koagulera...
R410 gasen är ju färglös men denna gas var som utspädd färg ???

Allt fick sin början med att det var -17 ºC och jag var tvungen att stänga av LV-pumpen för elbolaget hade meddelat att strömmen kopplades bort för transformatorbyte just den dagen.
Och efter det gick den inte igång mer, startade - gick upp i varv och slocknade tvärt. Inget hjälpte, nytt kort, värme, svära eller gråta
Gav olika fel:
Allmänt fel i invertern ● ● ¤
Kompressorn överhettas ● ● ○
Störning i starten av kompressorn ¤ ¤ ¤

Nå, det är som det blev.
Ny maskin på garanti sjunger ute på väggen, lite annorlunda och positivare! beteende samt går nästan två timmar utan att avfrosta i -8 ºC

Edit:
Hade just en diskussion med dotterns kille som är kyltekniker och hans åsikt är samma, färgämnet skall inte lämnas i systemet. Han tar även upp frågan med arbetskompisen av rent intresse.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 16:43:38 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blir lite förvirrad här. Det är mkt vanligt att man har UV medel i lugftkonditioneringar i bilar och jag vet inte ngn kompressor som skurit pga av det. Vet med säkerhet iaf att min Audi gÃ¥tt 4 Ã¥r utan att effekt lr ngt annat försämrats  Thumbsup
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!