Hör massa frågor om olika märken på VP. men ser inget om det märket jag har (fanns installerad när jag shoppade huset) den är av märket Haier Inverter och går på 220v. någon som har tankar om hur bra/dålig det märket är?
Villan jag har är på 140kvm på 2 våningar. byggt 1921
Har Haier Invertern sittandes i trappan till övervåningen och sedan blåser den ut mot köket/undervåningen.
har även en Kakelugn i vardaxrummet med fläkt (
http://www.camina.se/index.php?page=458bb9eee0354&link_id=455c70b8047aa&lang_id=0 )
jag klarade mig med att elda 2ggr/dag i kakelugnen + Haier pumpen för att hålla 21grader på nedervåningen och 19 övervåningen även under dem kallaste dygnen (25minus)
det tycker jag känns rätt OK, eller ngn annan kanske tycker annat? tror jag mosat ved för 1000spänn eller ngt hitills.
I källaren (totalt oisolerat, drag från dörr/fönster etc + ingång från utsida) dammade jag i somras in en Appliance (shoppat för 3.000:- på Silvan vid nedläggningen) målet var att få en bättre luft samt hålla frostfritt på vintern.
Det var med nöd och näppe den klarade det. (höll 6grader som lägst) nu kmr det en kille o kollar så att det inte är ngt fel på gastryck etc i morrn. men troligen är det så att den är klen när det är riktigt kallt. den isade igen rätt hårt vid ett tillfälle, fick bygga kojja o isa av den med byggfläkt =)
jag har inga vattenrör i huset etc så min slutsats efter denna vinter är att jag troligen inte får igen pengarna om man skall dra typ bergvärme o vattenburet.. kommer kosta en del att få in det.
vi brukar ha en total förbrukning runt 13.000-14.000 kwh men iår kanske det blir runt 16-17k pga kylan. vet inte hur man på ett vettigt sätt kan räkna på "return of investment" men känslan är att jag tjänar på att ha det som det fungerar idag.
Hej hopp=)
ps.. skall bygga pub i källaren,,men har inte kommit längre än att flytspackla golvet. därav alla draghål =)