0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jäkligt dyrt tycker jag med 40000:- kr efter rotavdrag för 2 så pass små pumpar som det här är frågan om (5,0 kw & 4,3 kw).
@Sebbe: För oss som har lite svårt med finskan, handlar det bara om LL eller även om LV-pumpar?
jag installerade en fvxs35f för någon månad sedan, samtidigt flyttades en befintlig pump ner till vår källare. Jag betalade 19500 kr för hela klabbet med ny pump och flytt efter rotavdrag, allt med rätta kvitton o den femåriga garantin. Kanonbra firma som jag var mycket nöjd med. Enligt fakturan gick den nya Daikinen på 18 000 kr och då ingick väggstativ och håltagningar, dock genom trä. Jag fick nog ett ngt bättre pris eftersom jag åberopade en mässkampanj som var aktuell då, men mer än 20 000 efter rotavdrag ska det absolut inte kosta. 24 000 låter alltså alldeles för dyrt i mina öron.
På det finska forumet lampopumput.info går en tråd om problem med daikin. Av fyra installerade pumpar är alla fyra igenisade och två bränner säkringar. Andra har haft problem med trasiga fläktar. Nån har fått utedelen utbytt strax innan garantin gått ut. källa: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8357.0Jag skulle avvakta med att köpa Daikin.
Enligt egen uppgift så har de sålt dessa pumpar i många år och inga andra fabrikat har så låg reklamationsfrekvens som Daikin. Men frågan är om det alls går att hitta något seriöst märke av pumpar som INGEN haft problem med, vill man hitta ett sånt så kommer man nog aldrig till skott.
Tycker som någon annan sade at 35' låter som ett rimligt pris för båda pumparna installerade och klara. Vi har en FVXS35 och är mycket nöjda med den. Innedelen är sjukt mycket tystare än den LG och Panasonic som jag har haft tillfälle att jämföra med. Vi betalade mindre än din offert efter ROT-avdrag när vi installerade för 1½ år sedan och detta var innan ROT-avdraget fanns... Över 20' med installation (plus håltagning i kalkstensvägg) tycker jag låter orimligt speciellt som du ska köpa två maskiner av samma firma. Ring firman och säg att för 35' blir det affär. Jag satsar en tia på att det blir affär då!