Har gått och grunnat på ett sätt att samköra vedpanna med bergvärme då min nibe 1210-7 inte orkar på enbart värmepump när det kryper under nollan och vi använder VV osv..
Dock verkar detta inte vara alltför vanligt ! (att man samkör dessa system alltså..)
Har funderat lite och eftersom styrsystemet är rätt simpelt tänkte jag med enkla modifikationer samköra båda pannorna med signaler från bef system..
Tanken är att när styrsystemet kallar på eltillskott steg 1 så skickas signalen genom min lilla box innan det går fram till elpatronen.
Boxen är en hemlig konstruktion (några reläer eg.) som plockar fram en värmesignal från vedpannan, om pannan håller t ex 60 grader eller mer så tillåts ej elpatronen gå in och arbeta på steg ett, utan istället startas cirkulationspump c2 och tar en andel av utvattnet från värmepumpen och kör detta genom slingan för vv produktion i vedpannan (har slinga och inte förrådsbehållare), sedan returneras detta på samma ledning och denna "blandning" bör ge en temperaturstegring som huset kan dra nytta av som värmetillskott..
C3 och V3, V4, normalt stängda
När man inte använder vedpannan så stänger man V5 för att minska biflödet genom vedpannan..
Skulle tillskottet inte räcka så går automatiskt eltillskott 2 in och hjälper till.. slocknar pannan och kallnar under lämplig temperatur stängs C2 av och istället går elpatron steg 1 in som det är tänkt från början.
Vad tror ni ?
Hela tanken med bygget är att med maximal snålbudget kunna använda vedpannan för stödvärme under redigt kalla dagar, med bibehållen värmestyrning.. Man kan ev använda andra värmeutgången på vedpannan och koppla den till en kraftig radiator som är i källaren som avlastning om temperaturen stiger över t ex 95 grader, eller så tvångskör man C2 och kyler den vägen, går temperaturen upp kraftigt så kanske värmepumpen stannar men kan det undvika kokning är det ju bättre.