Har likadant nytt solsystem med u-rör och Steca 0603mc, samt väder här i Södra Finland. Den 23 Januari fick också de första KWh för några timmar. Tycker att endast den dagen fungerade ditt system nästan som mitt, kanske hade du lite luft i rörerna, som jag hade här.
Vad har orsakat problemena ? Där finns många parametrar och endast två funktioner med Steca som kunde ha orsakat dessa. Valet mellan solfångartypen kan göras av funktion ”Interval”, som är just vad A-Sol berättade om ”kickfunktion” tidigare. ”Frost protection” startar pumpen tidvis för att undvika nedfrysning om glykol ej används. Jag antar att du har allt ok, enligt factory settings.
Du sade att solfångares tempgivare gav höga siffror under nätterna och när det spökregnade.Tolkar att resistansen ökte då (1000 >1309ohm motsvarar temp 0 >80C), orsaken kunde vara t.ex mekanisk böjning av kabeln, korrosion, termisk expansion, eller fuktighet vid kabelns eller givarens koppling.
Med PT 1000, ju högre resistans, desto högre temp läsas av Steca, men om kabelns sista tråd är löst, Steca anmälar om felet, vilket du har inte noterat.
Hur är det med koppling till acktanken? Är den kanske med två solslingor och fördelningsventil styrd av Steca ? Vilket system är valt på Steca. Om T1 är vid solfångaren, var är de andra tempgivarnaT2-5. Har du kollat att givarnas position motsvarar positionerna på det valda systemet.
Jag menar att några förändringar du berättade vid drift låter som fel på konfigurationen,
Delvis kan det vara fråga om tolkningen på givartemp och om solfångarens isolering. Vi hade haft
-24 C tidigare, och eftermiddagen den 23 Januari hade vi solsken och –16C. Jag tänkte bara kolla om glykolen var nedfryst, och efter att hade putsat halv meter snö från fångaren, tempgivaren visade 80-90C och pumpen startade när jag kopplade 220V. Hade likadant ned-upp-nedgång med Stecas (fångarens) utegivare tempen (orsakat delvis av luften), men stabilisering inom 5 min på något 35/50 när jag började läsa från pumpgruppens analogiska termometrarna. Dvs att givaren ger först höga siffror innan den nedkyls av vatten från tanken. Därefter, när pumpen gick, läste jag tankvattens temperatur + deltaT från termometrarna, medan Stecas givare gav något högre siffror.
Om du bryter strömmen vid solnedgång, solfångarens givare kan visa något högre siffror och ha det rätt. Orsaken är att även minskad strålning ökar temperaturen inom fångaren, när pumpen går inte.
I alla fall, tempgivarens siffra har mycket litet att göra med riktig utetemperatur. Utmärkt isolering gör att (vid -16) måste man vänta något 12-18 timmar utan solstrålning innan solfångarens innedelen samt tempgivaren har nedkylt och visar utetemperatur. Ditt system låter vara som mitt, lämplig för vintertids värmeproduktion, men något dyrt och uselt som en utetermometer.
mvh Jussi