Hej!
Nu var det ett bra tag sedan man var på detta forum, men anläggningen har fungerat oförskämt bra sedan installation...
Nu har dock min pump börjat gäcka mig till förbannelse.
Under den tiden pumpen (snart 3 år) varit installerad så har den gott som en klocka och jag har väl kanske haft sammanlagt ca 40 timmar tillskott varav det mesta varit VV spets.
I våras så renoverade vi köket och ut värmesynpunkt byttes två element mot golvvärme i betongplatta i köket (ca 16 kvm).
Nu i vinter började pumpen helt plötsligt att pytsa ut tillskott lite titt som sett redan vid ett par minus grader ute, något som inte behövts tidigare.
Så jag tog fram mina gamla fysik och teknik kunskaper och studerade lite olika diagram och ströp golvärmen och jag tycker väl att det blivit mindre tillskott, men samtidigt blev det kallare och behovet av tillskottet ökade i alla fall.
Nu sitter det en termostat på golvvärme fördelaren och jag börjar fundera på om den verkligen ska vara där?
Och som följdfundering blir om jag plockar bort termostaten, hur ska jag strypa in golvvärmen? Idag så är den strypt med utgångspunkt på flödet i systemet, men om jag stryper om det utan termostat känns det som jag behöver strypa med utgångspunkt från något annat, deltaT över golvvärmen?
Nu under december och januari har vi väl kört en 140 TS timmar vilket inte känns bra någonstans och det känns som golvvärmen är roten till det "onda".
Just ja, golvvärmen är en Roth GVC (
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/gvs-26.pdf)
Tack på förhand
Markus