0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj oj oj...... Jag måste säga att jag är chockad. Vilka installationspriser.....Hur lång tid har det tagit att installera era pumpar?Jag pratade med en installatör och han menade på att han kunde göra det på en eftermiddag/kväll.Om han sen skulle ta 40000+ för det så är det ju ingen dålig timtaxa.(Vi kom aldrig till kostnaden)Jag ska nog ta och omskola mig.... Jag bugar och bockar för alla kommentarer/tips. /R
Den installatören skulle jag vilja se i action.För mig tog det massor av timmar:1: Håltagning igenom yttervägg, innervägg2: Baxa pumpen på plats ovanpå en grusbädd.3: Tömma hela radiatorsystemet4: Kapa befintliga rör under ett skåp, nära en vägg......fick sedan bila upp en stor del av väggen för att kunna få in rören med mjuka stora böjar...5: Kapa 28 cu rör, koppla ihop tur - retur ut till vp:n, pressa ihop alla kopplingar. Montera laddpump6: Isolera samtliga rör utomhus7: Dra all el inkl allbrytare till vp och enkel brytare till laddpump7: Fylla upp systemet med glykolblandning - fick hälla i uppe på övervåningen.8: Funktionstesta, kolla fasföljd så att vp snurrar åt rätt håll, ställa in farter på cp, lufta alla radiatorer, etcDessutom kopiöst mycket städning, inköp, bla blaSkulle jag dessutom lämna 10 års garanti..............vilket konsumenttjänstlagen annars gör...........så inte skulle jag göra detta för 3000:- moms. Materialet kostade också några kronor.....
Hej! Blev medlem här idag då jag såg detta ämne om NIBE luft/vatten pump till EVC 240, det är precis detta jag vill göra men min rörmockare säger att det då endast går att få det på uppvärmningen av mitt hus och inte varmvattnet, han hade frågat NIBE 2 ggr. Jag själv har ringt NIBE som privatperson och frågat och de sa att det gick bra. Vem ska jag tro på och hur gick det för trådstartaren här? Tacksam för svar!
Hej! Tack för era svar. Tror dock att det kommer gå till ännu mer då än vad jag räknat med om man dessutom behöver en spetsberedare. Min rörmokare beräknade kostnaden till 50000 kr (efter ROT-avdrag) och då räknade han med:NIBE F2025-6, eventuella smådelar som kanske behövdes och hans installationskostnad. Nu vet jag ju inte vad en spetsberedare skulle kosta, men känns som att detta kommer bli dyrt. Jag har inte bestämt mig. Får jag uppvärmning av villan och vattenuppvärmning + installation för 50000 kr är jag nöjd, annars kanske man skulle se sig om efter andra alternativ. Vad tror ni? Jag köpte huset i mars i år och elpannan är från 2008. 112 kvadratmeter (vattenburet system), vad annars skulle passa? Bergvärme låter dyrt?? Mvh // Mullvaden Maléne