0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läste handboken igen och tror att jag fattar, men vart sitter brinepumpen så att jag kan ställa in den rätt. Det verkar som den kan vara felinställd, ibland så är det mindre än 2 grader skillnad mellan in och ut.
2 grader är lite hög cirkulation, men det är bara bra för kompressorn men ger lite högre elförbrukning.Skillnaderna är små, jag tror det är sämre om man har 4-5 graders skillnad.Du har ju nån skiss på slutet, pumpen på kalla sidan sitter längst ned och har tre steg...Finns faktoskt pumpar som justerar själv, men har du ett vred med tre steg kan du ev minsk aett steg och kolla vad du får då. Vid normal drift ej vid varmvattenkörning.
Enligt nibe så spelar det inte så stor roll hur köldbärarpumpen är ställd. Det är små vinster att göra där. Det är på varma sidan som man ska titta på. Det ska vara en skillnad på 5-10. Man ska sträva mot 10 grader. Det som händer om man ställer pumpen för sakta är att den varna och då är det bara att öka hastigheten på pumpen./T
Någon expert kanske kan svara: På min VP står det under 5.1.3 att max tempdiff för kompressor får vara 10 ºC och max tempdiff för eltillskott 7 ºC. Det är fabriksinställningar. Jag kanske misstolkar men när eltillskottet går in får jag väl högre tempdiff än med bara kompressorn. jag har haft mer än 7 ºC vid eltillskott, men inga larm. Eller menar de att det är när bara eltillskottet går så får inte tempdiffen vara mer än 7 ºC?Mvhfrega