0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejvet bara att e äldre Optima maskienrna fram til ca-06 så är det riktigt att maskinen stoppar vid -10 ºC. Hur de nyare gör känner jag inte till.///AndersA
Givaren kan du byta själv, en enkel operation. Du behöver bara ta bort frontplåten och plåten framför kopplingsplintarna. Kostnad knappt 300 SEK.Du kan köra med vilken värmekabel som helst, för två m rekommenderas 30W. Min installatör hämtade en värmeabel hos den lokala VVS-grossisten och klippte kontakten.Sture
Visar t11 +64 grader är det precis som du säger det som är problemet, och jo det är en vanlig pt100 givare med en gjuten kontakt för att den ska passa på plintkortet.Verkningsgraden går ganska så snabbt neråt när den börjar bygga på is på kylelementet eftersom du tappar luftföde och pumpen inte kan göra av med kylan den tillverkar för att göra värme till huset.
Citat från: Sany0 skrivet 15 januari 2010, 08:06:25Visar t11 +64 grader är det precis som du säger det som är problemet, och jo det är en vanlig pt100 givare med en gjuten kontakt för att den ska passa på plintkortet.Verkningsgraden går ganska så snabbt neråt när den börjar bygga på is på kylelementet eftersom du tappar luftföde och pumpen inte kan göra av med kylan den tillverkar för att göra värme till huset.Är det verkligen det?? En pt100 har ju 100ohm vid 0 ºCEnligt IVTs givartabell i manualen säger man att det skall vara 15.280k Ohm vid 0 ºC. Verkar som man har samma givartyp i hela systemet.Pt100 och pt1000 har jag hemma så ingen hade varit gladare än jag.... Kallt att stå ute och labba nu, försöker hitta så mycket jag kan på nätet innan. Ringde IVT dom sa att det va en specialgivare som bara var till ivt, han kunde inte säga vad det är för typ. Visst inte att IVT tillverkar sina egna givare