0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex.
Citat från: Puttepj skrivet 09 februari 2010, 11:07:32Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 09:44:51Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex. Upplever att vi har total samsyn :-)/putteStänger ner?? Slår den av? Eller menas att den bygger upp värme och kompressorn jobbar på?
Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 09:44:51Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex. Upplever att vi har total samsyn :-)/putte
Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 12:39:38Citat från: BosseBus skrivet 09 februari 2010, 11:26:27Citat från: Puttepj skrivet 09 februari 2010, 11:07:32Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 09:44:51Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex. Upplever att vi har total samsyn :-)/putteStänger ner?? Slår den av? Eller menas att den bygger upp värme och kompressorn jobbar på?Ursäkta att jag är lite klantig med ord, nej den stänger inte ner förstås utan kompressorn fortsätter ju att jobba och försöker få upp värme, det är innerdelen som stänger ner till blåshastighet i fisfart ungefär....frågan är om det inte blir varmare av att käka kål och lägga av några rökare.... Jag är övertygad om att det på något sätt måste gå att lura maskinen, tyvärr har jag inte kunskap om de olika givare som måste sitta lite varstans.Men det är ju iofs bara en nödhjälp....men det skulle vara kanon att ha en knapp där man enkelt slog om till FP-läge fast utan begränsningen av 8 grader.Ingen fara, bara så vi pratar om samma saker.. så om jag fattar det rätt nu så i fp läge håller den inte på att stänga sina små luckor, utan det är bara i heat läge när tempen är för låg inomhus?
Citat från: BosseBus skrivet 09 februari 2010, 11:26:27Citat från: Puttepj skrivet 09 februari 2010, 11:07:32Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 09:44:51Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex. Upplever att vi har total samsyn :-)/putteStänger ner?? Slår den av? Eller menas att den bygger upp värme och kompressorn jobbar på?Ursäkta att jag är lite klantig med ord, nej den stänger inte ner förstås utan kompressorn fortsätter ju att jobba och försöker få upp värme, det är innerdelen som stänger ner till blåshastighet i fisfart ungefär....frågan är om det inte blir varmare av att käka kål och lägga av några rökare.... Jag är övertygad om att det på något sätt måste gå att lura maskinen, tyvärr har jag inte kunskap om de olika givare som måste sitta lite varstans.Men det är ju iofs bara en nödhjälp....men det skulle vara kanon att ha en knapp där man enkelt slog om till FP-läge fast utan begränsningen av 8 grader.
Läste lite på Internet: studsLägsta temperatur inomhus:Det går som lägst att ställa in en inomhustemperatur av 16°C grader. Skälet till denna gräns är rent teknisk och beror på att värmepumpen får problem med den automatiska avfrostningen vid lägre inomhustemperatur. Detta gäller Luftvärmepumpar i allmänhet.Kan ju vara en förklaring varför den beter sig konstigt. (Fast jag tror den gör det bästa av situationen genom att stänga sina luckor och jobba upp ett bra klimat för den.)Tempen borde öka om man har en lagom stor VP för lokalen.Sätta in en värmepump i ett oisolerat garage.... verkar ju totalt meningslöst.
Tjena!Jag lägger mig inte i diskusionen då jag inte har kunskapen.kan bara meddela att jag var i kontakt med Jula idag.Det är ett fel i batchen på kretskortet.Nya kommer att tillverkas såsmåningom.Otur nog så infaller det kinesiska nyåret snart.Så några nya kort kommer man inte att börja jobba på förräns den 20:e eller om det var den 26 Feb.Blir väl våren innan pumpen är igång och funkar som den ska.Det var inte vad jag hade tänkt mig när jag installerade pumpen i höstas
Jag lägger mig inte i diskusionen då jag inte har kunskapen. Kan bara meddela att jag var i kontakt med Jula idag. Det är ett fel i batchen på kretskortet. Nya kommer att tillverkas så småningom. Otur nog så infaller det kinesiska nyåret snart. Så några nya kort kommer man inte att börja jobba på förräns den 20:e eller om det var den 26 Feb.
Tycker det låter som ett dåligt moment 22 läge.
Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 21:23:35Tycker det låter som ett dåligt moment 22 läge.Håller inte riktigt med dig. Om man börjar med att läsa Ricards guide för att välja och installera värmepump, har han en god poäng, tycker jag. Han skriver att man inte bör installera en LVP som enda värmekälla eftersom den kan behöva stödvärme.Det är ingen hemlighet att LVP ovasett pris och kvalitet ger sämre effekt ju kallare det blir. Den optimala utnyttjandet sker mao inte när det blir riktigt kallt utan man skall nog se en LVP som en optimal lösning i ett optimalt temperaturspann och med en alternativ stödvärme.Det här fungerar ju för de flesta av oss, men när man börjar fundera på att använda en lvp som frostvakt eller att värma kalla lokaler med dåliga förutsättningar, då bör man nog tänka om.Med det inte sagt att det inte är fel på senaste leveranserna av coolixen, det låter jag vara osagt, men det är nog inte det enda problemet i den här diskussionen.Sen erkänner jag gärna att jag själv gått i fällan och funderat på en coolix i vår friggebod som kommer att tjäna som någon form av tvätt stuga och där jag vill ha grundvärme på kanske 8-10 grader och kunna balla på med värme vid behov om man skall vara där längre tid. Tack och lov så har jag bortprioriterad den delen pga för många projekt, så jag skall med stort intresse se var vi hamnar i de här garagediskussionerna. /putte
Har nyss pratat med Jula om detta. Det är som alfamats säger, dvs ett nytt kretskort ska tas fram med början den 20:e februari. Därefter ska Jula testa detta, och om det funkar, antingen skicka ut nya kort till alla som har problem så man får göra jobbet själv, eller att någon servicetekniker gör detta. De hade ännu inte bestämt hur de ska gå tillväga, antar att de ska kolla med fabriken först. Om man inte vill vänta på detta så är alternativet att lämna tillbaks pumpen och få pengarna tillbaka. I så fall bör man först ta kontakt med Jula:s serviceavdelning så de skickar en reklamationsbekräftelse som man kan visa upp i fall butiken skulle vara ovilliga att ta tillbaka pumpen då den varit installerad och använd. Det lät som de hade fått in rätt många felanmälningar så det bekräftar ju att det är ett typfel i alla fall. Ska fundera på om jag ska behålla den eller ej, fast nu har man ju ett rätt stort hål i garageväggen så...
Har ringt till Jula idag, 2010-02-10 och de säger att Kina firar nyår till 20 feb (tror jag det var), och sedan kommer de att skicka upp ett kretskort som Jula testar i sin uppsatta maskin med samma fel.Om detta fungerar, så är det inte bestämt över hur rep. metoden kommer att utföras.Om det blir rep av deras tekniker, rep av kund, eller byte enhet. Jula skulle återkomma med besked till mig via telefon, när de har lösningen.Jag har öppet köp så det var inget problem att lämna tillbaka om jag nu ska välja den lösningen.