Jag funderar på samma sak, men rent logiskt borde det vara så att om man sänker framledningstemperaturen oavsett kurva så borde förbrukningen minska.
Man får justera kurvan så man har en jämn framledningstemperatur oavsett utomhustemperatur, då får pumpen jobba jämnare och det borde vara en fördel. Har själv labbat fram att 6/+2 bör funka bäst för mitt hus. När jag flyttade in stod den på 8/+1 vilket gav hög värme (+24 +25) när det var -20 -25 ute. Nu har jag mer jämn temp på runt 21 grader oavsett utomhustemp.
Nu på vårkanten har jag märkt att pumpen jobbar i onödan när solen skiner och värmer upp huset och eftersom utomhustempen inte stiger så fort så jag tänkte koppla in en inomhusgivare för att kompensera så pumpen känner av höjningen och kan dra ner kurvan under soliga dagar.
Ett litet tips för att få fram en passande kurva. Kolla framledningstemp börvärde vid olika utomhustemperaturer och jämför med inomhustempen. Skriv upp i en tabell och räkna ut vilken kurva som borde passa bäst genom att kolla i manualen. En grad lägre framledningstemp ger i mitt fall en grad lägre inomhustemperatur och tvärtom.
Nästa steg jag ska testa är att öka på cirkulationspumpen och se om det ger högre värme utan att det börjar låta i elementen. Ökar tempen inomhus kan man sänka kurvan ytterligare, annars ställer man tillbaka pumpen så inte den drar onödigt mycket el.