Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivÃ¥...  (läst 6739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2010, 13:44:11 »
Tragisk innerdel på Nocira, tyvärr! Funkar inte bra alls hemma hos oss, golvet i hallen är säkert 30gr! ändå inte 100 varmt i rum längre bort, måste fixas, på nåt sätt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2010, 16:22:58 »
Får man inte problem kyldriften om man snedställer innerdelen?

Nu har du missförstått mig. Man sätter en tvärslå i hörnet så att innerdelen sitter i våg fast i hörnet, alltså får man snickra ett snyggt hörnplatta, finns trådar här på folk som gjort just detta med foton. Avisningen styrs av en sensor på gasröret, skulle den känna av termostatet ovanpå lamellerna skulle det bli helt fel beroende på innertemp, det finns alltså 2 olika sensorer, den som sitter ovanpå lamellerna är den som styr start/stopp för innerdelen samt ev dess hastigheter beroende på utförande/modell.
« Senast ändrad: 15 januari 2010, 16:28:33 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #17 skrivet: 19 januari 2010, 15:47:22 »
Då var Nocrian installerad. Det blev den ursprungliga platsen för innedelen och måste säga att jag är nöjd med att inte satte den i vardagsrummet.

Vingen stör mig inte nämnvärt faktiskt. skjutsar på fint med luft.

Gamle Panasonicen fÃ¥r nog tjänstgöra i garaget när jag är klar med det....  *roflmao*
e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2010, 16:28:31 »
Får man inte problem kyldriften om man snedställer innerdelen?

Nu har du missförstått mig. Man sätter en tvärslå i hörnet så att innerdelen sitter i våg fast i hörnet, alltså får man snickra ett snyggt hörnplatta, finns trådar här på folk som gjort just detta med foton. Avisningen styrs av en sensor på gasröret, skulle den känna av termostatet ovanpå lamellerna skulle det bli helt fel beroende på innertemp, det finns alltså 2 olika sensorer, den som sitter ovanpå lamellerna är den som styr start/stopp för innerdelen samt ev dess hastigheter beroende på utförande/modell.

Jag fattade fel. Fick för mig att det rörde sig om att sneda den framåt eller bakåt.

Sedan det där med att värmen stiger i trappen är inte alltid så lätt då kalla krafter trycker på ovanfrån. Blir oftas ut i väggarna som gäller.

Mvh
Magnus
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 16:37:54 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad johnny_3x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2010, 23:57:27 »
Om det nu är så att hallen skulle bli avsevärt varmare än de andra rummen intill borde man ju kunna flyta temp-sensorn, så har jag gjort-jag flyttade ner den snett under innerdelen och fick jämnare värme.

Flytte temp-sensoren, er det mulig? Hva må til for å få gjort dette?

//J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!