0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. Jag tycker att min VP har börjat tappa effekt (1210-7 installerad 00 ). har gått ca 36000t och 1500TS.Är det någon som har erfarenhet av detta ?Behöver man serva VP någon gång ? har själv rengjort filtren med jämna mellanrum.Tycker att pumpen kräver extermt mycket TS trots att det ej är kallt ute, har för mig att den klarade av mycket lägre temp.utan TS.
Det är några som har skrivit om trötta pumpar och jag tycker mig ha märkt att det verkar vara kraftiga pumpar som behöver lite tillsatsel, peva är ett undantag. Min teori är att de tidigare år har gått på dellast och nästan aldrig har tagit ut full effekt från borrhålet. I den mån pumpen har gjort det var det några dagar åt gången. Sen kommer en vinter som är ordentligt kall en längre tid. Dels blir det som Bertil skriver, källare eller bottenplattor blir kalla. Men det blir också så att pumpen tar ut mer värme från borrhålet, temperaturen där sjunker, kanske 1-2 grader, det i kombination med att det behövs högre framledningstemperatur gör att pumpen verkar trött. Det tar lite tid för borrhålet att återgå till för värmeuttaget normal temperatur när det blir varmare vilket gör att tröttheten kvarstår ett tag. Sen skall temperaturgradienterna i väggarna återgå till utgångsläget och en del av det värmebehovet skall pumpen producera även om största delen kommer från den varmare utomhusluften. Jag tror därför att tröttheten är skenbar