Jag tänkte dela med mig lite siffror om vad som som får betraktas som en mkt lyckad VP-installation.
Bakgrund: Liten idrottsförening i Sörmland, 400 kvm klubbhus och stort vv- behov under halva året. Tidigare 6 - 7 kubikmeter olja per år, jo, jo det kostade.
2005 fick jag stor hjälp från flera intresserade på detta förnämliga forum. Den hjälpen innebar att vi kom att installera en IVT E 17 + slingtank 750 l + vv-berdare 300 l. Till detta kom 2 borrhål om 180 m.
Anläggningen togs i drift i jan 2006. Eftersom vi, som förening, erhöll vissa skapliga bidrag så förutsatte detta att vi var tvungna att installera godkända förbruknings- och effektmätare (dyra Kamstrup). Dessa mätare installerades först den 8 mars 2007. Vi hade lite dåligt med likviditeten så det fick anstå en stund. Nåväl, slut med gnället.
Vid kontroll den 11 jan 2010 ( rejält kallt i flera veckor) kunde bl a följande siffror avläsas:
Kb in 2,6
Kb ut -0,3
Vid GT 6 97 grader
Tillskott sen installation i jan 2006 40 tim
Förbrukad energi sen mars 2007: 35 229 Kwh
Avgiven verklig och mätt effekt från samma tidpunkt: 113 220 Kwh
Det blir faktiskt en verklig COP på drygt 3,2. Och mätt över en längre period.
Vi kan naturligtvis inte vara annat än mkt nöjda med installationen. Vi sparar ca 50 000 kr per år

För den som är intresserad kan jag meddela att under sommarhalvåret då anläggningen endast producerar varmvatten så tycks COPen ligga på ca 2,7-2,8