Men dom bortser även från att lika djupa borror kan belastas olika hårt tex en med artesiskt vatten kan belastas enormt hårt mot en borra med stort djup till berg. Även olika djup ned till grundvattnet måste man ta hänsyn till
Man ska iofs ha otur om man råkar på sån stor skillnad kanske.
Alltså är det enklast och säkrast att strypa utifrån temperatur in till värmepumpen!
Man jag kan motvilligt gå med på att i dom flesta fall "duger" det med att strypa på flöde, men det är knöligare och blir inte lika bra.
Varför då envisas, med flödesmätning mm
Dom här borrorna varav en blev grund pga av så mycket vatten att borraren inte kom ned djupare än 140 meter, stryptes av installatören efter flöde. Bara efter en månad var det markant mera is på den grunda borran, jag ringde inst som sa det var instrypt.
Jag sa att den grunda går iskall mot dom andra tre... han sa är det möjligt. Hmmm vad vet jag men jag har facit. Jag strypte själv in till samma temp, med handpåläggning och ir termometer.
Hmm blev mycket om lite...
Bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1125.0Obs hur hårt dom belastas... den sämsta har returventilen vänt uppåt så den syns på den andra bilden. Det var främst på anslutningarna för flödesmätningen jag såg skillnad på påfrysningen och justerade efter det!