Jag har en Evi Heat Combi 7 Jordvärmepump, som har fungerat bra under hela vintern fram tills härom natten.
Då brast en vatten ledning i garaget och jag blev tvungen att stänga huvudkranen för vattnet in till huset. Eftersom detta var mitt i natten torkade vi upp det mesta av vattnet och lät huvudkranen vara avstängd till morgonen. På morgonen upptäckte vi att pumpen hade löst ut ett larm för "Lågtryck" på natten, ungefär den tiden då jag stängde av vattnet in i huset. Nu är läckan lagade och vattnet är på in till huset igen. Men jag får inte pumpen till att fungera. Den går ca 1 minut och sedan får jag larm om lågtryck igen. Jag har luftat och fyllt både värmeslingan till huset, vvberedaren och även brine sidan. På brine sidan (vilket är ett slutet system med expansionskärl) var det mycket luft och jag har fyllt med vatten så det kanske skulle behövas fylla på mera, men vågar inte bara fylla med vatten. Nu har jag ca 0,1 bar i tryck. Är det för lite?
Smutsfiltret är rengjort. Det var nästan rent, så jag ser inget problem där.
Tittar man på kompressorsidan och siktglaset så bubblar det några sekunder först och sen blir det klart utan bubblor, vilket jag har förståt är rätt.
Min fundering nu är varför stannade pumpen från första början när jag stängde vattnet. Och varför startar den inte nu när den har gått perfekt innan, även med en del luft i brineslingan.
Någon som har några ideér så tas de tacksamt emot.