0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pulserna är inte helt enkla att detektera på ett bra sätt, beroende på hur väl produkten som läser av pulserna är konstruerad kan man få mer eller mindre felvisning.Är väl konstruerad produkt skall naturligvis inte ge några skillnader.De olika diodernas karatäristik, och styrelektroniken som tänder dioderna, gör att man inte kan konfigurera programmet som detekterar pulserna på ett slarvigt sätt utan att få felvisning, och naturligvis kan yttre ljus påverka en "mindre" lyckad programvara till det bättre.Detsamma gäller för övrigt även när man skall läsa av pulsutgångar på olika typer av elmätare, de har olika utseende på pulsutgångens ramper, vilket gör att man måste hitta en lösning som fungerar på alla, eller i vart fall de flesta elmätartyper som finns på marknaden för att få en problemfri produkt.
Citat från: Johan Adler skrivet 23 februari 2010, 16:24:44Rickard: lindis hade funderingar kring mer tillfällig mätning mer än konstant loggning, så vitt jag kan förstå, för att kunna koppla ur och i olika förbrukare och se vad som förbrukar vad. För en mer långsiktig loggning av värden kanske den där 2020 kan vara ett alternativ.Tyvärr finns det nog ingen riktigt bra utrustning för detta ändamål om man inte kommer åt fasledarna för att koppla på mätare av typen OWL, ECO-EYE eller Clas Olssons motsvarande produkt.Power Concern kanske är mest praktiskt om man inte har för långt mellan elskåpet och de förbrukare man vill kontrollera energiförbrukningen på.
Rickard: lindis hade funderingar kring mer tillfällig mätning mer än konstant loggning, så vitt jag kan förstå, för att kunna koppla ur och i olika förbrukare och se vad som förbrukar vad. För en mer långsiktig loggning av värden kanske den där 2020 kan vara ett alternativ.
Tanken har slagit mig att en energimätare med LED-detektor vore en användbar app till min Androidtelefon.Någon som har kännedom om det finns alternativt kan bidra till att en sådan skapas?/David
Citat från: dadid skrivet 02 augusti 2010, 16:40:42Tanken har slagit mig att en energimätare med LED-detektor vore en användbar app till min Androidtelefon.Någon som har kännedom om det finns alternativt kan bidra till att en sådan skapas?/DavidÄr det inte enklare med en logger med webserver som du surfar till med (till exempel) din Androidtelefon?
Med mobilsurf är det ju bara att surfa in på e-logger.se och se alla värden, kanske kommer en app, men ärligt talat så är det väl mest för att få någon form av "onödig" nytta av den nya mobilen man vill ha en app för det?Önskemål på nya funktioner kan man lämna i loggerforumet: http://e-logger.se/forum/index.php?board=12.0
Jag förstår inte varför man gör hundratals appar för saker som redan finns på Webben? Alla smartphones har väl en hyfsat bra webläsare. Tänk om man lagt ner tiden på att få websidorna att fungera på alla klienter istället.En sida för att presentera info från sin logger behöver väl knappast en massa breda reklambanners, flash-animeringar, inmatningsformulär med javascriptsvalidering, etc...
Citat från: purjo__ skrivet 04 augusti 2010, 14:43:22Jag förstår inte varför man gör hundratals appar för saker som redan finns på Webben? Alla smartphones har väl en hyfsat bra webläsare. Tänk om man lagt ner tiden på att få websidorna att fungera på alla klienter istället.En sida för att presentera info från sin logger behöver väl knappast en massa breda reklambanners, flash-animeringar, inmatningsformulär med javascriptsvalidering, etc...Datatrafik min vän. Html vs lite XML... Man kan säga att en app är en typ av webläsare. Om vi kikar på Logger 2020 så är det rätt okej hemsida i sig men det är en bild som presenterar graferna. Det åtgår inte lika mycket trafik att skicka datat till klienten som att skicka en hel bild.
Citat från: MGKea skrivet 04 augusti 2010, 14:47:42Citat från: purjo__ skrivet 04 augusti 2010, 14:43:22Jag förstår inte varför man gör hundratals appar för saker som redan finns på Webben? Alla smartphones har väl en hyfsat bra webläsare. Tänk om man lagt ner tiden på att få websidorna att fungera på alla klienter istället.En sida för att presentera info från sin logger behöver väl knappast en massa breda reklambanners, flash-animeringar, inmatningsformulär med javascriptsvalidering, etc...Datatrafik min vän. Html vs lite XML... Man kan säga att en app är en typ av webläsare. Om vi kikar på Logger 2020 så är det rätt okej hemsida i sig men det är en bild som presenterar graferna. Det åtgår inte lika mycket trafik att skicka datat till klienten som att skicka en hel bild. Datatrafik är gratis. Annars har man fel arbetsgivare
Citat från: purjo__ skrivet 04 augusti 2010, 14:59:17Citat från: MGKea skrivet 04 augusti 2010, 14:47:42Citat från: purjo__ skrivet 04 augusti 2010, 14:43:22Jag förstår inte varför man gör hundratals appar för saker som redan finns på Webben? Alla smartphones har väl en hyfsat bra webläsare. Tänk om man lagt ner tiden på att få websidorna att fungera på alla klienter istället.En sida för att presentera info från sin logger behöver väl knappast en massa breda reklambanners, flash-animeringar, inmatningsformulär med javascriptsvalidering, etc...Datatrafik min vän. Html vs lite XML... Man kan säga att en app är en typ av webläsare. Om vi kikar på Logger 2020 så är det rätt okej hemsida i sig men det är en bild som presenterar graferna. Det åtgår inte lika mycket trafik att skicka datat till klienten som att skicka en hel bild. Datatrafik är gratis. Annars har man fel arbetsgivare Okej då. Får väl lappa till mig själv... Magnus
Du har väl kunder som betalar dina omkostnader?