0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan man inte se den momentana förbrukningen på den elmätaren? Det kan man på min Kamstrup iaf. Bara att trycka ett par gånger på knappen....
Citat från: mexitegel skrivet 11 januari 2010, 18:48:17Kan man inte se den momentana förbrukningen på den elmätaren? Det kan man på min Kamstrup iaf. Bara att trycka ett par gånger på knappen.... Jag kollade med EON och man säger där att det inte går på den här mätaren, däremot på deras Kamstrup. Det finns en knapp "Display cycle" bredvid displayen men det blir ingen reaktion om man trycker på den. Nu var det ingen expert på mätaren jag fick tag på. Jag är nästan säker på att effekten finns uträknad i mätaren men att någon "välvillig" person som inte vill göra kunderna förvirrade och har kopplat bort funktionen. Ofta brukar det finnas något sätt att komma in i en servicemeny genom att trycka in viss tid eller kombination av tryckninger. Någon som vet?
Blinkar elmätaren med bestämt antal gånger per kWh så funkar det finfint. Problemet som alltdi med S0 eller led-avläsning av denna typ är att man lätt får in brus som påverkar loggningen.
Citat från: MGKea skrivet 19 januari 2010, 09:59:23Blinkar elmätaren med bestämt antal gånger per kWh så funkar det finfint. Problemet som alltdi med S0 eller led-avläsning av denna typ är att man lätt får in brus som påverkar loggningen.Isolera området kring fotodiod -> LED mot omgivande ljus, programmera in rimlighetskontroller i din MCU som sköter avläsningen och mäter intervallen mellan pulserna. För att skydda mot ströljus kan du t.ex. sätta svart poröst gummi som tätning mellan mätarhuset och din sensor, med en kanal på ca 5 mm diameter mellan LED och fotodiod, fäst med dubbelhäftande tejp.
MGKea: Diskussionen här gäller avläsning av en blinkande lysdiod, och mitt svar hålller sig till ämnet till skillnad från ditt.
Rickard: lindis hade funderingar kring mer tillfällig mätning mer än konstant loggning, så vitt jag kan förstå, för att kunna koppla ur och i olika förbrukare och se vad som förbrukar vad. För en mer långsiktig loggning av värden kanske den där 2020 kan vara ett alternativ.
Ursäkta mig, men du citerade och kommenterade det jag skrev. Det brus jag nämner är det som gör att det blir en differans mellan elmätarens visadevärde och det värde avläses genom att räkna pulser. När du har loggat någon dag ser du differansen.