Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hastighet på cirkulationspump + justering med strypventiler
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hastighet på cirkulationspump + justering med strypventiler (läst 6622 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jope76
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
jope76
«
skrivet:
11 januari 2010, 16:12:09 »
Citera
Jag har ett system med radiatorer på övervåningen, golvvärme på nedervåning med egen shuntgrupp.
P.g.a. att vi haft ordentligt susande radiatorer testade jag att ställa ner pannans cirkulationspump till läge 1 (var på 2 tidigare). Suset blev mycket bättre, och vi verkar ha fortsatt bra temp på radiatorer och i rummen.
Golvvärmen fungerar också bra och håller rätt temperatur i slingorna.
Min fundering är om sänskningen av cirk.pumpen kan ställa till med några problem i längden, och vad man i så fall ska hålla ögonen på?
Flödet till radiatorgrupp repsektive golvvärmegrupp har vid installation justerats in m.h.a. strypventiler på returerna. I injusteringsprotokollet står det att det flödet till radiatorer och golvvärme justerades till 290l/h och 400l/h. Är en sån justering med strypventiler enbart till för att styra vattenflödet, eller påverkar det också det totala flödet? Dvs kommer det totala flödet minskas vid strypning pga att pumpen får större motstånd? Ska jag egentligen göra om den justeringen nu när cirk.pumpen har sänkts?
Tack för hjälp!
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30691
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Hastighet på cirkulationspump + justering med strypventiler
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2010, 22:25:10 »
Citera
Shuntgruppen har väl en egen cirkpump, det var väl inte den du ändrade?
Om du bara ändrade i pannan så lär golvvärmen funka normalt.
Jag såg i ett annat inlägg att du har en 495 TWIN, då är det ingen fara med att sänka på cirkpumpen.
«
Senast ändrad: 11 januari 2010, 22:27:00 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jope76
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
jope76
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2010, 23:37:00 »
Citera
Det var pannans cirkulationspump jag ändrade, inte shuntgruppens, så flödet i golvvärmen kan det aldrig bli problem med givetvis. Min tanke var dock att det kanske inte längre går fram tillräckligt med värmevatten från pannan till shuntgruppen. Men framförallt är det radiatorerna jag är osäker på, om de får tillräckligt flöde.
Som jag skrev är returerna för radiatorgrupp och shuntgrupp instrypta med sådana här:
http://www.tourandersson.com/sv/Produktkatalog/Balancing/Balancing-valves/STAD/
Hur fungerar dessa ventiler och vad är det man åstadkommit med dem i mitt system? De är inställda på 1.0 för radiatorernas retur och 1.2 för shuntgruppens retur. Är dessa inställningar anpassade efter att pannans cirk.pump kör på läge 2? Vad ger de inställningarna för effekt nu när jag kör pumpen på läge 1?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30691
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
12 januari 2010, 08:34:52 »
Citera
Du märker om det inte funkar som det ska, det blir helt enkelt sämre med värme-komforten. Inställningarna funkar säkert oavsett cirkpumpens läge.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2038
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
jishi
purjo__
rocas
Rdx
gotis
TS Comfort AB
Johnlennonx
Bilbo
sigge01
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info