Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: behöver hjälp med ombyggnad luftvärmesystem?  (läst 1906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sleepz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
behöver hjälp med ombyggnad luftvärmesystem?
« skrivet: 11 januari 2010, 14:39:08 »
hej!

jag har ett borohus från 91 som har luftvärme (takutblås) innehållandes ett luftvärmeaggregat med värmeväxlare i tvättstugan som jag kompletterat med en luft-luftvärmepump (L) (Mitsubishi fd25 vah) i hallen. 2009 års förbrukning låg på 14500kwh. 2008 års förbr på 12500kwh. för varmvatten har jag en 1 år gammal VVB.

nu har jag gjort om lite i huset som ändrar mina behov lite. SE BILD!

dels har jag gjort ett extra rum (S4) bakom garaget som jag vill värma till 22 grader.

dels vill jag ha på lite värme i garaget, 10-15 grader. pga vattnet fryser om jag inte har värme på i garaget.
dels vill jag ha mera värme i tvättstugan.

i dagsläget har jag luftvärmeaggregatet avslaget när det är varmare än 20 minus.
men det blir väldigt kallt i tvättstugan då. och när det är kallare än 20 minus så drar ju 9KW värmaren i luftvärmeaggregatet massor av el.

då till mina frågor.

Alt 1. jag funderar på att installera en frånluftsvärmepump med ett vattenburet luftvärmeaggregat (Alig 250). och då funderar jag på att ha radiator i tvättstugan och mitt nya rum bakom garaget samt i garaget. Flvp ska alltså värma varmvatten och luftvärmeaggregatet samt radiatorerna. funkar ens denna lösning eller kommer jag tjäna nada tom förlora på detta?

vad kan detta kosta?

Nackdel alt 1! kostnad.


Alt 2.  kanske bara installera en till L-L värmepump i nya rummet i garaget blÃ¥sandes in i tvättstugan samt värmeförflyttare till garaget.

Nackdel Alt2! under minus 20 har jag fortfarande hög förbrukning och ingen COP på varmvattnet!

Alt 3! ???? nån kanske har ett förslag som är mycket bättre???

finns det nån som har gjort denna konvertering som kan bidra med sina erfarenheter eller är jag ute och cyklar

MVH
Sleepz
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 14:46:28 av sleepz »

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: behöver hjälp med ombyggnad luftvärmesystem?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2010, 11:51:12 »
Hej,

DÃ¥ har vi samma "problem"
Vet inte riktigt var vår förbrukning kommer att landa, men lutar på 15-16mwh totalt utan några värmepumpar.

nu funderar även jag på alig vb250l, tillsammans med nibe 410p eller nibe vvm300 + 2025-6.

fördelen om man väljer flvp 410p är att jag kan få bort min gamla luft ftx bahco minimaster. nackdelen är att besparingen verkar bli usel. tittar man på andra med flvp så har de ungefär samma förbrukning eller högre än vad vi har idag.
anledningen till att besparingen blir marginell är väl just att ftx aggregatet måste tas bort tillsammans med denna lösningen.

luft/vatten vvm 300 + 2025-6 känns mer komplett och kraftfullare kompressor, då behåller jag befintligt ftx bacho minimaster.
och verkar kunna få ner förbrukning en hel del.
Dock fungerar inte dessa vid -20 grader, då blir det elpatron i vilket fall som helst.

Ett annat alternativ är en vanlig luft/luft vp och behålla befintligt luftvärme agg och ftx.
Detta är klart billigast och verkar också ge en relativt bra besparing


fick du högre förbrukning efter luft luft vp installationen?
-förstår inte riktigt?
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 12:03:14 av whoppi »
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!