0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har samma problem efter att det varit minusgrader länge här söderöver och då inte som brukligt haft några tödagar som minskat på isen under VP:n. Har fortfarande en bra bit upp till underkanten av VP:n, men fortsätter det att vara kallt månaden ut så kan det bli problem.Det finns ett tråg från Nibe, KVT10 till 2020 och 2025, med en tillhörande värmekabel, som monteras under VP:n och med avlopp som drages till närmaste dagvattenrör. Det finns uttag i plinten på VP:n för värmekabeln. Tråget kostar en slant.Ett annat alternativ är att ha ett löst plastkar/tråg stående på marken under VP:n och när det samlats is i denna så tömmer man den efter hand. Blir lättare än att hacka bort ett tjockt isberg./preset
Glöm plasttrågisen kommer att expandera i baljan och du kommer inte att kunna tömma den alternativt att plast baljan sprickerOm du skall ha en murbruksbalja ta en i PLÅT som denna typenhttp://www.flinks.se/visa_produkt.asp?kop=1&nr=19507&nodid=NULL
jag köpte en värmekabel för några hundra ansluts nånstans i pumpen så kabeln bara är påslagen vid avfrostning. Sedan så skaffade jag lite avloppsrör som jag sågade mitt itu samt lite alutejp funkar kanon.
Har haft is ända upp i några veckor nu utan några problem. Men idga fick ja ett ryck o tog bort all is under pumpen.Högg med yxa, slog med hammare o borrade med hiltin i ca 2 timmar innan isen va borta. Vilket skit jobb när det va -15, frös som en hund om händerna.Till nästa år blir det o uppfinna ett kärl under med värmekabel i, som även kommer gå ned i dagvattenröret som är ingjutet i plattan som pumpen står på.