Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1135
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1135 (läst 5533 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MattiasMattsson
Nybörjare
Stad/land: Uppsala/Sverige
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Kön:
MattiasMattsson
Nibe 1135
«
skrivet:
10 januari 2010, 23:20:15 »
Citera
Jag har en Fighter 1135 med jordvärme, en FLM30 kopplat till detta. Har bott i vårt 2-plans hus i 1 1/2 år med dom grundinställningar installatören gjorde. Vi har golvvärme i markplan och radiatorer på övre våningen. Har tidigare kört systemet på höst/vår läget även under vintern 2008/2009 och det fungerade utmärkt utan larm. Nu har systemet börjat larma HÖG VBR1 och som jag har förstått när jag surfat runt lite så behöver jag justera mina inställningar trots att systemet nu står på Vinter (Auto). Vi bor i Uppland, har just nu en ute temp på -19,5C.
Jag vill gärna ha lite tips från någon vänlig själ :-)
Inställningar ( värden just nu, i skrivandets stund ) :
Meny 2.1 : 10
Meny 2.2 : -2
Meny 2.3 : 47,6 ( 15 ) C
Meny 2.4 : 48,3 ( 55 )C
Meny 2.5 : 1
Meny 2.7 : 45.9 ( 53 ) C
Meny 2.8 : -38
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe 1135
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2010, 09:05:32 »
Citera
Jag ser 2 fel.
Du har en väldigt hög kurva och sen är tempdiffen mellan framledning och retur för låg.
Du ska öppna alla golvvärmetermostater och reglera värmen inne med kurva + ratt på värmepumpen.
Ställ även ner värmebärarpumpen (på vredet på sidan) så att tempdiff framledning-retur blir minst 5 ºC, hellst 7 ºC.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
SV: Nibe 1135
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2010, 18:26:29 »
Citera
Eller också stor kompressorn stilla vid avläsningen, verkar konstigt
Vi vill se tempen på stig och retur när kompressorn går och har gått ganska länge. Detta utan elpatron!
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
MattiasMattsson
Nybörjare
Stad/land: Uppsala/Sverige
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Kön:
MattiasMattsson
SV: Nibe 1135
«
Svar #3 skrivet:
12 januari 2010, 15:59:50 »
Citera
Tack för inläggen / svaren !
Man skall alltså styra värmen med pannans inställningar, i stället för rummens termostater. Då går det med andra ord inte att hålla olika temperaturer i rummen ?
Skall jag göra likadant med övervåningens radiatorer ?
Verkar som pannan skiljer på golvvärme & radiatorer gällande inställning av kurvan.
Skall kolla när jag kommer hem vart jag ställen ner värmebärar pumpen...
// Mattias
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe 1135
«
Svar #4 skrivet:
12 januari 2010, 18:48:32 »
Citera
Man kan ha nån enstaka termostat aktiv, men det är bättre i så fall att strypa in radiatorrna med fast instrypning i de rum som ska vara kallare. Man bör ha så jämnt flöde som möjligt.
Styr din 1135 shunten till golvvärmen via framledningskurva 2?
Då har du 2 kurvor att laborera med.
Tänk på att varje ändring kan ta ett dygn innan ändringarna helt slår genom så man få ha lite tålamod med att hitta rätt kurvor.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Fjällräven
Kan värmepumpar
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Kön:
Fjällräven
SV: Nibe 1135
«
Svar #5 skrivet:
08 januari 2011, 13:15:38 »
Citera
Lånar tråden och undrar om nån vet ifall 1135 fortfarande säljs, den finns inte på nibes hemsida ?
Är det 1145 man ska titta närmre på istället ?
Loggat
MattiasMattsson
Nybörjare
Stad/land: Uppsala/Sverige
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Kön:
MattiasMattsson
SV: Nibe 1135
«
Svar #6 skrivet:
08 januari 2011, 15:04:32 »
Citera
Tror den har utgått och ersättaren som jag förstått det är just 1145. Den verkar trevligare än 1135 och har en mordernare teknik. Dvs förhoppningsvis lite extra effekltiv
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1145/
Loggat
Fjällräven
Kan värmepumpar
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Kön:
Fjällräven
SV: Nibe 1135
«
Svar #7 skrivet:
08 januari 2011, 18:21:28 »
Citera
Har tittat närmre på 1145 och det verkar ju vara en trevlig maskin, ska även byta min acktank/beredare så nu återstår bara att hitta en lämlig sådan och framförallt hitta ett rimligt pris för kalaset.........
Dessbättre har vi nu nästan sommartemperaturer ( -12 ) men elpannan jobbar fint o billigt !!!
Loggat
Elmer
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
Antal inlägg: 824
Karma +0/-0
Kön:
Elmer
SV: Nibe 1135
«
Svar #8 skrivet:
10 januari 2011, 13:15:26 »
Citera
1145 finns bara i storlekar upp till 12 kW.
Ser att du haft en 1110 på 13 kW tidigare.
Din 13 kW ger mellan 12,6 och 14,6 kW.
En ny 1145 på 12 kW ger mellan 11,2 och 11,8 kW.
Räcker den verkligen till?
Loggat
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning:
http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1
Fjällräven
Kan värmepumpar
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Kön:
Fjällräven
SV: Nibe 1135
«
Svar #9 skrivet:
10 januari 2011, 18:01:56 »
Citera
Vid kontakt med Nibe verkar det som att anledningen till att min kompressor kolat kan vara att pumpen varit överdimensionerad, jag har ju tidigare inte behövt eltillskott vid temperaturer nedåt minus 30 !
De rekommenderade att 12 Kw skulle vara tillräckligt, dessutom fick jag information att en gammal 13 kw numera benämns 15 Kw pga att beräkningsgrunder ändrats, experter här på forumet kan säkert reda ut detta mer än jag
.
Det är nog 1245 du tänker på, den har max 12 Kw, 1145 finns upp till 17 Kw.
Loggat
Elmer
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
Antal inlägg: 824
Karma +0/-0
Kön:
Elmer
SV: Nibe 1135
«
Svar #10 skrivet:
10 januari 2011, 18:33:04 »
Citera
:-[
Innan man svarar skall man lära sej att läsa innantill --/
Du har alldeles rätt...Jag har tittat på 1245.
Som jag förstått det så märkte Nibe förr sina värmepumpar med den effekt de gav vid 0 ºC på inkommande köldbärare samt 50 ºC på framledningen.
Numera märks de med den effekt de ger vid 0 ºC på köldbäraren samt 35 ºC på framledningen.
Därigenom blir märkeffekterna högre.
Nån av experterna här kan säkert rätta mej om jag har fel
Loggat
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning:
http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1135
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 909
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Maxz
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info