0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej fråga hur gör du då ? mig veterligen så är den maximala solinstrålningen 1000-1200 kwh per m2 och år...365dagar/1100kwh=ca 3kwh per dag och m2 då du har 18m2 fångare...så bör det bli 18x3kwh/dag = 54kwhå det är helt utan några som hällst förluster,mina vacumrör lämnar typ 700kwh per år och m2 vid 50 graderhar dina platta lika hög/låg verknings grad som mina rör bör dom ge ca 700kwh år m2 700kwhx18m2 =12 600kwhper år laddar du ner 50% av din års produktion på en dag ? å rätta mig gärna om jag räknat fel
Skrivet av: Dr Chun-LanInfoga citathejskyndar mig så jag e först...innan några "andra" hinner föresvar på frågan =0Visst frågar du "andra" så laddar man ner mitt i vintern..konstigt då mina fångare är helt optimerade för att ladda ner vinter sol 90grader/å alldrig snö på dom ...märker ändå knappt av dom från november till slutet på februari...visst kan dom börja ladda men alldrig nått som märks på riktigt...förklaringen är enkel =väldigt korta dar och ej gynsamt väder,trots vad många säger så laddar fångarna väldigt mycket sämmre vid mulet väder,lägg sen till 4 timmars dag så fattar du.Helt ärligt så skit i vad du tror dom laddar in på vinter tid,glädj dig i stället åt vad dom laddar ner mars-oktdet e då dom funkar bra ...så blir du inte besvikenHar pratat med massor av folk som säljer solfångare å alla vet om detta,som säljare är det rättvisast attupplysa kunden om att solfångarna är ett väldigt bra komplemen till tex en vedpanna eller nått annatmen man kan alldrig räkna att man har 100% täckningman måste ha nått annat system i grunden som går att kompletera upp fångarna med då dom inte räcker till...tex vedpanna eller elberedare..rent logiskt säger det sig skälv,rengnar det och är gråmulet i 5 dar så räcker inte solfångarna tillsamma sak på vintern 2-5 timmars solljus ger inte den effekt man behöver speciellt om det är mulet å grått utejag kommer förmodligen att "få skit" för detta men.... OK!Jag är inte skeptisk till solfångare,det funkar bra,men det jag retar mig på är folk eller säljare som försökerinbilla kunder att det är värre än en vedpanna å köra med...visst går det att få en anläggning att koka mitt i högsommaren med 4 dagars super väder om man inte tar effekt ur tankarna..känner en som satt in 60 rör,då han berättade om hur jävulskt hårt det skulle börja gå så blev jag rädd Cheesy500 liters tanken + hela radiator kretsen i kåken skulle nog koka sönderi efterhand så verkar effekten ha stangerat...LOLhan e glad om han får bada en gång per sommar på sitt solvärmda vatten
hejfrån mars tills mitten av okt går min anläggning bra,ska inte säga att det räcker 100% hela tiden men det funkarräkna med "död vinter" så blir du ej besviken.dom få kwh man får in klarar jag mig då utanska man räkna med att suga ut varenda kwh så måste man som dom andra skriver ha ett system som kan haanväning av kallvatten,funkar säkert om man kunde förvärma inkommande kallvatten...
GANO så då skulle ju 5.5kvm ladda ca 20-25kw på fyra timmar vid full vinter soldå ger den ju som en liten vedpanna ändå eller har jag fel?Är ingen expert vare sig på matte eller värme uträkning
får man ut 900 W/m2 så här års? på Göteborsstads hemsida kan man se i en tabell att som mest dom senaste dagarna har det kommit upp i knappt 200 W/m2 . Har jag missat något nu igen Hasse