0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När bilden togs så hade jag rattat lite, men innan jag började ratta så var tempen ut till ventilen ca 40*.Vattnet är ca 30* när det går in i cirk pumpen och ca 28* från retur slingorna.Kan väl också nämna att justerskruvarna på alla fem slingorna stog fullt öppna när jag började felsöka.Slingorna är 103, 101, 67, 49 och 21m långa, det borde väl i sin tur ge att mest vatten går i de kortaste sligorna och nästan inget vatten går i de långa slingorna pga tryckfallet.Det är ju också där de längsta skingorna ligger som jag har kallast i huset.
varför inte skruva ner flödet på korta slingorna och öka på långa slingorna? ta ett steg i tagit.Antar att pannan reglerar temp på tillvattnet? Har du inget schema på vad är beräknat per slinga? dvs från tillverkarn? nån måste ju ha räknat på det hela?
Citat från: tornadomagnus skrivet 10 januari 2010, 15:32:13varför inte skruva ner flödet på korta slingorna och öka på långa slingorna? ta ett steg i tagit.Antar att pannan reglerar temp på tillvattnet? Har du inget schema på vad är beräknat per slinga? dvs från tillverkarn? nån måste ju ha räknat på det hela?Jo jag har ett papper från ett företag som heter "Energi Jägarna" som har räknat fram teoretiska flöden för alla slingor.Tot effekt= 4495WTot flöde 771 l/hTot tryckfall = 24 kPaMen jag kan ju inte mäta flöden, utan kan ju bara skruva på fördelningsblocket och sedan mäta att varje slingas retur temp men det kanske räcker.Det står visserligen hur mycket varje ventil skall öppnas men det stämmer inte praktiskt då temperaturen diffar ca 2 grader mellan kortaste och längsta slingan.
då skulle jag utgå från att firman har "nästan" rätt och ställa in system efter det, sen är det bara att öka lite i taget på långa slingorna och minsta på korta, lämna en dag mellan alla ändringar.själv tycker jag att det är bäst att sjunka fram vad pannan ger till golvslingorna dvs vrid upp tempen på shunten.frågar igen, bestämmer pannan framledningstempen? den kanske ligger på fel kurva? dvs för låg temp då det blir kallt.