Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt borrhÃ¥l bredvid det andra - vilket djup?  (läst 11273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Hej!

Ny här, men inte ny på bergvärme :-)

Jag skall komplettera mitt nuvarande borrhål med ett extra hål + ny maskin. Detta p.g.a. flera års otillräcklig värme. Huset är i Göteborg, 1 plan på 330 m2 byggt 1959 med original 2-glas fönster.

Det jag undrar över är djupet på det nya hålet.

Det gamla hålet är 180 meter djupt och 160 meter aktivt. Det nya hålet sätter jag 20 meter bort och gradar bort från det gamla.

Jag har förstått att det måste vara balans på djupet/längden mellan de 2 hålen (slangarna) för att undvika att man suger ut det ena hålet mer än det andra.

Skall jag då låta borra det nya hålet lika djupt som det gamla (= 180 meter) eller skall det nyare hålet vara grundare för att kompensera att det ligger 20 meter längre bort (eller rent av djupare)?

Jag bryr mig inte om att det kostar lite mer/mindre att borra 20 meter djupare/grundare och jag tänker inte installera några speciella flödesövervakare (ventiler). Jag vill bara ha en så bra balans som möjligt mellan de 2 hålen, så jag slipper framtida problem.

Anslutningspunkten för det nya hålet är bredvid det gamla.

Så frågan är om det nya hålet skall vara 180 meter (som det gamla) eller 160 meter eller annan rekommendation?

Tacksam för synpunkter på detta.

Mvh Christian
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 01:17:17 av COCS »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 01:33:27 »
Borrdjupen beror på energiuttaget. Men teorin är trubbig finns en massa parametrar som kan gå lite snett och ge (oftast) lite grunt hål. Dubblar du antalet meter måste det räcka med marginal, så illa var det väl inte innan!

Lättare att få balans på flödet om dom är lika djupa. Vid rejält olika djup måste man strypa den grundaste.
 Du tänker dra in dom fyra slangarna ända fram till pumpen eller.

Ansluter du ute en bit från huset blir det en del motstånd i den gemensamma biten, men mindre motstånd i borrorna eftersom flödet blir mindre när det kan delas i två borror.

Skulle inte vara så dumt om inst räknar på det!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 02:12:37 »
Bertil, tack för svar!

Anledningen att jag söker svar här, är att det jag fått svar hittills från IVT och 'borrgubben' (som har över 20 års erfarenhet) var olika och nu fick jag en 3:e variant av svar.

Det är helt klart att jag nu överdimensionerar med det extra hålets djup (det är tanken - för jag vill f-n inte borra igen).

Det gamla hålet ligger precis invid husväggen (6 decimeter) och det nya hålet kommer i en 'box' att ansluta till det gamla på samma plats (utanför husväggen). Därefter går det INOMHUS ett gemensamt flöde 7 meter in till bergvärmepumpen.

Jag vill egentligen bara veta om det nya hålet bör vara lika djupt som det gamla eller om man bör teoretiskt kompensera 'räkna till eller räkna bort' det 20-tal meter (2 x 20 meter) som det nya hålet är längre bort från det gamla eller har 'transportsräckan' ingen betydelse?

Hoppas jag klargjort min fråga mer :-)
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 07:23:54 »
Om du vill ha perfekt balans mellan hålen så skall du borra 160m och helst lägga slangen på 1m djup mellan hålen om det går.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 09:34:54 »
Perfekt balans får du endast om det monteras flödesregleringsventiler (typ STAD), som justeras in med reglerutr.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 10:05:49 »
Om du kan ta kostnaden för extra djup varför inte ta kostaden för en stad ventil på det hål som blir grundast inter särskilt stor kostand i samanhanget ca 2000 kr behöver ju bara justeras en gång och kan sitta i boxen ute i backen.
Har själv 3 stad på min anlägning och upplever inte det som något problem.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2010, 11:15:50 »
Hur mycket skiljde djupet på de olika hålen?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2010, 11:51:38 »
Jag hörde på en kurs där det var en del folk från KTH. De sa att flödena reglerar in sig själva efter det att hålen blir kalla. Ett kallare hål går trögare. Så först går det ner i det lättaste hålet, det blir kallt, och sedan jämnar det ut sig. Jag kan inget om de teoretiska sakerna här utan säger bara vad jag hört- Men jag kan säga att det verkar stämma. På en anläggning borrade vi 21 hål och utan att strypa in så får jag ganska exakt samma flöde i alla slingor. det sitter flödesmätare och STAD på alla slingor. Det vore intressant att höra vad ni mer teoretiskt kunniga tycker om detta. Det är sånt jag är ute på det här forumet för att diskutera. *vinkar*

Känns lyxigt med STAD, när det är en och samma cirkpump till alla borror.

KTH:s exempel är olämplig att praktisera tillsammans med bergvärme, speciellt de gånger skillnaden på tryckfall är påtaglig.


Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2010, 12:32:37 »
Hej och tack för era svar!

Jag förstår nu att jag oavsett djup på det nya hålet, bör installera 'STAD ventil' och dessutom tempgivare på båda köldbärare.

Jag trodde innan jag postade här, att om jag borrade det nya hålet till anpassat djup i förhållande till det gamla hålet, att jag kunde slippa det här med ventil & givare.

Men vad jag förstår på era svar, så gör man inte så som jag tänkte.

Fler kommentarer mottages tacksamt.

Jag undrar om ngn här kan posta en länk här till 'STAD ventil', så jag kan läsa och förstå hur den fungerar och ser ut. Är den elektriskt styrd?

Tack! Mvh CS
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2010, 13:06:32 »
Jag hörde på en kurs där det var en del folk från KTH. De sa att flödena reglerar in sig själva efter det att hålen blir kalla. Ett kallare hål går trögare. Så först går det ner i det lättaste hålet, det blir kallt, och sedan jämnar det ut sig.

Köldbärarens viskositet ändras rätt mycket med temperaturen men det kan inte verka utjämnande annat till en mindre del. Skulle flödena utjämnas helt så att temperaturen på utgående köldbärare från hålen blev lika finns det ju ingen temperaturskillnad kvar som kan ge en skillnad i viskositeten.

Efter en lite överslagsberäkning kom jag fram till att om man har laminär strömning i slangen (bäst effekt dÃ¥) blir det högst ungefär 1/4 av skillnaden mellan snedfördelade flöden som kan utjämnas. Flödena förhÃ¥ller sig som kvadratroten ur kvoten mellan viskositeterna. Har man 10 % snedfördelning pÃ¥ flödet blir temperaturskillanderna sÃ¥dana att de inte blir mer än ca 5 % skillnad mellan viskositeten i de bägge slangarna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2010, 15:38:24 »
Jag förstår nu att jag oavsett djup på det nya hålet, bör installera 'STAD ventil' och dessutom tempgivare på båda köldbärare.

Du ska inte ha någon STAD. Du ska köpa flödesmätare.

STAD-ventilerna kan du inte kontrollera eller justera utan dyr specilutrustning. Ska du justera enbart på temperaturer, räcker det med trim-ventiler typ TA TRIM-K DN 25.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2010, 18:27:37 »

Jag undrar om ngn här kan posta en länk här till 'STAD ventil', så jag kan läsa och förstå hur den fungerar och ser ut. Är den elektriskt styrd?

Tack! Mvh CS

http://www.tourandersson.com/sv/Produktkatalog/Balancing/Balancing-valves/STAD/
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2010, 18:37:00 »

Jag förstår nu att jag oavsett djup på det nya hålet, bör installera 'STAD ventil' och dessutom tempgivare på båda köldbärare.

Du ska inte ha någon STAD. Du ska köpa flödesmätare.

STAD-ventilerna kan du inte kontrollera eller justera utan dyr specilutrustning. Ska du justera enbart på temperaturer, räcker det med trim-ventiler typ TA TRIM-K DN 25.

Brukar inte billigare flödesmätare var rätt grovhuggna i avläsningen?
En seriös installatör borde ha reglerutrustning för STAD.

Termometrar & TA TRIM-K DN 25 borde fungera precis lika bra, bra förslag  Thumbsup

 *vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2010, 20:04:33 »
Jag får tacka för era råd!

Jag läser och suger åt mig b00k

Jag har ett par frågor om trimventiler och termometrar, men jag tar en ny tråd om det, eftersom denna tråd handlade om en annan sak.

Mvh CS
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Nytt borrhål bredvid det andra - vilket djup?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2010, 21:46:51 »
OK vad sa du nu dÃ¥ ;D  Du tycker att det de sa pÃ¥ minkurs var fel, eller?

Det kan vara högst 25 % rätt tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!