0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hörde på en kurs där det var en del folk från KTH. De sa att flödena reglerar in sig själva efter det att hålen blir kalla. Ett kallare hål går trögare. Så först går det ner i det lättaste hålet, det blir kallt, och sedan jämnar det ut sig. Jag kan inget om de teoretiska sakerna här utan säger bara vad jag hört- Men jag kan säga att det verkar stämma. På en anläggning borrade vi 21 hål och utan att strypa in så får jag ganska exakt samma flöde i alla slingor. det sitter flödesmätare och STAD på alla slingor. Det vore intressant att höra vad ni mer teoretiskt kunniga tycker om detta. Det är sånt jag är ute på det här forumet för att diskutera.
Jag hörde på en kurs där det var en del folk från KTH. De sa att flödena reglerar in sig själva efter det att hålen blir kalla. Ett kallare hål går trögare. Så först går det ner i det lättaste hålet, det blir kallt, och sedan jämnar det ut sig.
Jag förstår nu att jag oavsett djup på det nya hålet, bör installera 'STAD ventil' och dessutom tempgivare på båda köldbärare.
Jag undrar om ngn här kan posta en länk här till 'STAD ventil', så jag kan läsa och förstå hur den fungerar och ser ut. Är den elektriskt styrd?Tack! Mvh CS
Citat från: COCS skrivet 10 januari 2010, 12:32:37Jag förstår nu att jag oavsett djup på det nya hålet, bör installera 'STAD ventil' och dessutom tempgivare på båda köldbärare.Du ska inte ha någon STAD. Du ska köpa flödesmätare.STAD-ventilerna kan du inte kontrollera eller justera utan dyr specilutrustning. Ska du justera enbart på temperaturer, räcker det med trim-ventiler typ TA TRIM-K DN 25.
OK vad sa du nu då Du tycker att det de sa på minkurs var fel, eller?