0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad säger LL experterna? Vilken pump man ska ha till ett garage på 75m2? Önskvärt att kunna hålla 16-170C vid -200C. Samt kunna gå ned rätt så lågt i avgiven effekt utan att gå on/off.
Hej.Vad säger LL experterna? Vilken pump man ska ha till ett garage på 75m2?Isolering, väggar är 125mm & tak 200mm.Idag står där en aerotemper på 6kw.Önskvärt att kunna hålla 16-170C vid -200C.Samt kunna gå ned rätt så lågt i avgiven effekt utan att gå on/off. SP 75m2 dubbel garage ? 2 portar ? portarna brukar vara uselt isolerade tak höjd ? golvet ? betong med singel under ? garagen brukar suga kw kolla med din byggfläkt vad garaget behöver i kw vid -20 för att hålla 16+ som du vill ha den enda pump som jag kan tänka att passa dig nu utan att veta kw behov vid -20 är Nokrian den går lågt i av-given effekt kjell
Edit: Om portarna öppnas ofta och även vid lägre temperaturer ska du nog överväga de större modelllerna av resp. fabrikat och då går definitivt Coolix bort också förstås. Själv värmer jag min verkstad på 50 m2 som har oisolerad platta och tegelväggar (och troligtvis Siporex som stomme) med en ME FD25 och det har fungerat problemfritt även vid -15ºC. Dock har jag bara 10-12ºC när jag inte är där och jobbar för att spara några kronor.
CiteraEdit: Om portarna öppnas ofta och även vid lägre temperaturer ska du nog överväga de större modelllerna av resp. fabrikat och då går definitivt Coolix bort också förstås. Själv värmer jag min verkstad på 50 m2 som har oisolerad platta och tegelväggar (och troligtvis Siporex som stomme) med en ME FD25 och det har fungerat problemfritt även vid -15ºC. Dock har jag bara 10-12ºC när jag inte är där och jobbar för att spara några kronor.Går det att ställa denna pump så lågt som 10 grader?
han har moddat tempgivaren
Bugar & bockar för de tips som droppat in.Har sett att monstret (Nocria) har gott renome´här på forumet så det lutar väll åt en sådan. Speciellt med lång kastlängd om jag förstått saken rätt när jag smygit runt i LL-trådarna Någon som på rak arm kan säga hur lågt temp det går att ställa den, är det 16-170Cförrutom 10gradersfunktionen? SP