0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har också kört med log's i kaminen när jag fått tag på det och det utvecklar en grym värme. Jag har gjort så att jag tänt med et lagom innlägg av björkved och sen lagt på log's. Idag var det ett inlägg på tv'n om alltför hård eldning i kaminer och dom menade att 2 kg ved (3-4 pinnar) i timmen är gränsen för vad som kan vara tillräckligt mycket för at få en brand i skorstenspipan. Så vitt jag förstår har log'sen bra mycket högre energivärde än ved så ta det försiktigt så du inte utsätter pipan och dess omgivningar för mer värme än vad det tål. Det var några läskiga bilder på pipbrand och jag har själv haft illavarslande dofter från pipans omgivningar när jag kört alltför hårt med log's. J
Har med köpt en hel hög loggs på granngården och det jag märkt är att man måste ha rätt fin glödbädd innan man lägger in dom. Annars briner dom välldigt dåligt.Jo jag har med upptäckt att kvaliten skiljer mycket. Köpte från träteam och det var då rent skit. Bran som fyrverkerier och sen vart det en stor svart ask hög. Arbetar på ett sågvärk och har själv testat elda torkat spån ungefär samma efekt blev det.