Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är normal förbrukning kwh/m2 med en comfortzone  (läst 8193 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cgn

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad är normal förbrukning kwh/m2 med en comfortzone
« skrivet: 09 januari 2010, 15:35:15 »
Hej , vad har ni för förbrukning , dvs Kwh/m2 på era Comfortzone pumpar ? Jag skall byta ut min flvp ctc master 103 mot något bättre
Har i dag en förbrukning på 81 kwh/m2 inkl hushållström för 3 personer , i kalla Västenorrland
// cgn

Utloggad Mr.Frost

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Vad är normal förbrukning kwh/m2 med en comfortzone
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2010, 19:04:41 »
170 kvadrat i 1 och 1/2 plan kusten utanför Kungälv. Knappt 10500 kw/h 4 pers. Jag undrar om inte det är för många kalla dagar där uppe för  en comfortzone  Sc:,h   Mvh john

Utloggad järker

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2010, 19:34:41 »
170 kvadrat i 1 och 1/2 plan kusten utanför Kungälv. Knappt 10500 kw/h 4 pers. Jag undrar om inte det är för många kalla dagar där uppe för  en comfortzone  Sc:,h   Mvh john

Det var lagomt mycket det, bor själv i Bollebygd och funderar på en CZ, undra om jag också skulle kunna komma ner från 25000 till dina siffror med en CZ, 158 m2 och det blir ju ungefär samma siffra per m2, 158kwh / m2 alltså.

/ J
158 m2 byggår 2008 i Bollebygd, ivt490 med beräknad
 total årsförbrukning: 28 064 kWh, nu 24060 kwh enl. vattenfall.

Utloggad cgn

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 19:35:57 »
Hmmm ,  om jag drar av för hushålls el ( säg 5000 kwh ) så hamnar jag idag på 72 kwh/m2 , vilket ju är skitbra med tanke på att ctc mastern är från -85  .
Därför har jag just nu lite ångest om vad jag skall välja. Det bästa alternativet prsi/prestanda är nog en Nibe 410P och en billig luft/luft pump.
Att köra på en Comfortzone med extra aggregat för tilluft osv , blir nog ett bra dyare alternatv.

Utloggad Sylvia

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2010, 06:52:46 »
Hej , vad har ni för förbrukning , dvs Kwh/m2 på era Comfortzone pumpar ? Jag skall byta ut min flvp ctc master 103 mot något bättre
Har i dag en förbrukning på 81 kwh/m2 inkl hushållström för 3 personer , i kalla Västenorrland
// cgn

Skulle inte förvåna mig om du kommer 40kWh/m2, har själv bytt ut min 130 a mot en CE50,
har ett enplanshus på 103 m2 i Uppsala län.(2vuxna, 2 barn)

//Sylvia

Utloggad kave

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2010, 09:44:59 »
Vi förbukade 11671 på värmepumpen 2009. Vi har 200m2 så det blir 58,4kwh/m2.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad wasteland

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2010, 16:49:47 »
// cgn

Skulle inte förvåna mig om du kommer 40kWh/m2, har själv bytt ut min 130 a mot en CE50,
har ett enplanshus på 103 m2 i Uppsala län.(2vuxna, 2 barn)

//Sylvia

Silvia, du har inga siffror på hur mycket ni gör av med i eran villa??
Har också i din storleksordning på villa!!

MvH Andreas

Utloggad sjönära

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2010, 21:55:56 »
Husets uppvärmda yta 250 kvm i vinkel 1,5 plan. Golvvärme i platta m 300 mm isol under och 200 mm utanför kanterna.
Elit Extremefönster ca 60 kvm. Väggar 290 mm isol, vindbjälklag ca 700 mm, snedväggar ca 350 mm.
5 pers varav 3 tonåringar som spelar bollsporter nästan varje dag. Tvättmaskin som går på varmvatten (Miele).
Vp står på 20 grader och innetempen är ofta högre nere pga trög golvvärme + braskamin.
Solfångare som tyvärr inte levererat överskott denna solsvaga tid.

Sedan 30/11 har vi tills idag köpt 4772 kwh el totalt, på 54 dagar alltså.
Av dessa har 3669 kwh gått till rummet där vp står. Vp har producerat 5173 kwh och elpatron har givit 1601 kwh.
Alltså har vp-kompressor + fläkt och två cirkpumpar behövt 2068 kwh för att producera 5173 kwh värme - detta ger cop på 2,5 (om man räknar bort energin som gått till fläkten som drar ca 0,25 kw så blir cop 3, fläkt behöver man ju oavsett uppvärmningssätt om man har ett välisolerat hus).
Hushållet har använt 1103 kwh till belysning (mkt LED och lågenergi halogen), tvätt, disk, teve, matlagning.
Därtill har vi eldat upp ca 200 kg vedbriketter i braskamin (verkningsgrad 75%). Detta blir ytterligare ca 700 kwh (4,7 kwh/kg *75% *200).
Alltså har vårt hus under de sista 54 dagarna gjort av med 4772+700= 5472 kwh energi - det blir ganska precis 100 kwh / dag. Hade vi inte haft vp hade det gått ytterligare ca 3000 kwh enligt siffror ovan.

Från april till november köpte vi 6500 kwh el / 244 dagar = 27 kwh/dag, därav ca 16 kwh/dag  till vp-rummet.
Solen gav 1690 kwh samma tid dvs 7 kwh/dag.

jag får det till att vi på snart 300 dagar har köpt 46 kwh el /kvadratmeter varav 30 kwh /kvm till värme och ventilation.
Om det blir fortsatt kallt kan vi räkna med att helårets siffror blir drygt 25% högre, dvs att vi hamnar på 60 kwh el/kvm varav ca 40 kwh/kvm går till värme och ventilation när jag stämmer av första året i nya huset i slutet av mars.
Men det beror också på hur mkt solen kan ge under våren och hur mkt som eldas.
Jag har köpt 900 kg briketter för 2,50 kr/kg (=ca 0,7 kr/kwh räknat på verkningsgrad 75%) och räknar med att elda upp hälften i år - men det beror på hur kallt det blir. Lönar sig inte när det är plusgrader för då klarar vp nästan all uppvärming och vv.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad carlax

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2010, 13:25:50 »
Hej

Jag tittar på detta alternativ inför nyproduktion av ett två-planshus på 185 m2. Alternativet är annars fjärrvärme+ftx ?

kan det löna sig att satsa på en Comfortzone istället ?

Vad är det som gör denna mycket bättre (och dyrare) än andra FLVP (ex Nibe Fighter 360) ?

Utloggad sjönära

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2010, 06:02:33 »
Jag hade tagit fjärrvärme om vi kunnat få det. Och kombinerat med ftx.
Tyvärr hade alla grannar på gatan valt energibrunnar och tackat nej när fjärrvärmenätet grävdes för ngr år sedan, innan vi börjat bygga.
Fjärrvärme hade vi i förra huset. Det är billigt, tillförlitligt och tar ingen plats i huset.
Vårt fjärrvärmenät är baserat på biobränslen till 95% vilket är mkt bra ur miljösynpunkt.
Comfort Zone blev andrahandsalternativet.
Idag kanske Comfort Zone har konkurrens från t ex IVT 695 twin - men det är ju kanske snart samma koncern så snart kommer det nog maskiner under IVTs flagg med Comfort Zones teknik - om de inte redan är här förresten - jag har inte följt marknaden senaste tiden men CZ lär ju säljas gm IVTs kanaler iaf - ngn som vet om det sker i verkligheten?
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad carlax

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2010, 11:16:38 »
Ok.

Hörde att man skall titta på COP-värdet (heter det så?) ? Dvs hur många kWh man får ut per instoppad kWh..

Hur är denna skillnaden mellan de olika systemen ?

Dvs

Fjärrvärme + FTX
FLVP (Nibe Fighter 360)
FLVP (Comfortzone)
Bergvärme

Någon som kan detta ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!